Kind met ADD op de basisschool? Deze 10 dingen wil je weten
In deze blog delen we 10 dingen die je moet weten als je kind met ADD op de basisschool zit. Heb je zelf nog een goede tip? Deel ‘m gerust onder het artikel.
Tip 1 – Praat elke dag met je kind over school
Het klinkt als een open deur, maar toch vergeten we het soms nog wel eens, omdat we te druk zijn met van alles en nog wat. Of je kind nu in groep 1 of 2 zit of groep 7 of 8, maak elke dag even een kletspraatje over school.
Stel open vragen, zoals: “Hoe ging het op school?”, “Wat heb je allemaal gedaan?”, “Met wie heb je gewerkt of gespeeld?” en “Welk verhaal heeft de juf of meester verteld?”. Vijf minuten is genoeg om een idee te krijgen van hoe jouw kind zich écht voelt. Merk je dat er iets aan scheelt? Vraag door. Vertrouw je het niet? Schakel met de leerkracht.
Tip 2 – Werk samen met de leerkracht
Je kind met ADD begeleiden op de basisschool stopt niet op school en is ook niet de taak van alleen een leerkracht. Het is een samenwerking tussen kind, leerkracht en ouder(s). Vertel daarom aan het begin van het schooljaar over de houding en het gedrag van je kind, zodat de leerkracht de context beter begrijpt.
Geef voorbeelden van hoe je kind zich gedraagt in huis-, tuin- en keukensituaties. Vertel wat hij of zij moeilijk vindt of juist makkelijk. Wat zijn of haar krachten zijn. Waar hij of zij trots op is. Hiermee leg je de basis voor een prettige samenwerking met de juf of meester.
Tip 3 – Houd korte lijntjes met de leerkracht
Voor jou als ouder van een kind met ADD wil je misschien graag de ontwikkeling van je kind nauw volgen. Twee tot drie oudergesprekken per jaar zijn dan te weinig. Want elke verandering van context in een les of op school kan een aanknopingspunt zijn om even met elkaar af te stemmen.
Misschien vang je signalen op in gesprekken met je kind. Spreek met de leerkracht af dat je eens per maand of zelfs vaker ‘even’ contact wil. Bijvoorbeeld door te bellen, maar ook een afsprakenschrift kan een prima middel zijn voor dagelijkse communicatie en afstemming. Het gaat om de details. Wat helpt in een prettige communicatie: geef de leerkracht eens een compliment. Dat verdienen ze (vaak) en kost niets.
Tip 4 – Help je kind met leren, maar waak voor frustratie
Merk je dat je kind de lessen niet kan bijbenen? De lesstof niet kan onthouden of heeft je kind juist extra uitdaging nodig? Het is natuurlijk aan de leerkracht om dit te signaleren, maar je kunt ook thuis je kind helpen met leren door extra te oefenen.
Houd het wèl gezond: ga niet dagenlang achter elkaar, urenlang stampen, omdat je kind moeite heeft met onthouden. Als het leren frustreren wordt, dan ga je te ver. Voel aan wat je kind nodig heeft en bespreek het leerproces met de leerkracht.
Tip 5 – Geen klik met de leerkracht? Pak zelf de regie
Een goede juf of meester geeft ieder kind en de ouders een fijn en vertrouwd gevoel. Helaas kun je niet zelf de leerkracht uitkiezen. Het komt weleens voor dat je tijdens een kennismaking – of later in het schooljaar – de klik mist. Wat doe je dan?
Pak zelf meer de regie, neem initiatieven om het gesprek aan te gaan en blijf vriendelijk. Benadruk de krachten van je kind, in plaats van wat er allemaal niet goed gaat. Heb je toch het gevoel dat je muurvast zit? Vraag een collega-leerkracht met wie jij wel de klik voelt om ook bij een gesprek te zitten. Of vraag om hulp bij de intern begeleider (IB’er).
Tip 6 – Kritiek is goed, maar kom zelf ook met ideeën
Scholen zijn blij met betrokken ouders. Neem daarom altijd het initiatief voor een gesprek met de leerkracht als jij dat nodig acht. Wil je een kritisch punt bespreken, geef er een positieve draai aan door ook zelf ideeën en oplossingen aan te dragen. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe plek in de klas, les- en oefenstof meegeven voor thuis of je kind op een andere manier begeleiden.
Begrijpt de leerkracht jouw kritische noot niet? Blijf respectvol, spiegel je visie eens met een ouder of andere leerkracht of bespreek zaken desnoods met de IB’er of directie.
Tip 7 – Medische resultaten kunnen helpen om de boel open te breken
Een diagnose zoals ADD of ADHD is soms nodig om zaken op school te forceren of te versnellen. Hoewel jouw kind gewoon zichzelf is en blijft, kan een medisch label ineens allerlei deuren openen die voorheen gesloten bleven. Wees je daarvan bewust. Laat je gevoel leidend zijn in de beslissing of je jouw kind met mogelijk ADD wel of niet wil laten testen.
Tip 8 – Intern begeleider, verbindende schakel
Iedere school heeft een intern begeleider, een IB’er. Deze persoon is verantwoordelijk voor de begeleiding en coaching van leerkrachten, vooral als leerlingen in een situatie zitten dat ze meer aandacht nodig hebben. Een IB’er kan de verbindende schakel zijn om jou en je kind met ADD een prettige schoolperiode te bezorgen. Moet er meer beweging komen in de begeleiding van jouw kind? Stuur dan in gesprekken aan op hulp van de IB’er (mocht de leerkracht er zelf niet mee komen).
Tip 9 – Praat ook eens met andere ouders of de directie
Hoe meer mensen jouw kind kennen, hoe beter. Los van het feit dat mensen dan weten hoe zij jouw kind kunnen helpen in bepaalde situaties en hoe ze hem of haar kunnen benaderen, kan op die manier ook het draagvlak voor ADD in de klas en op school groeien. Wees daarom niet bang om je ervaringen te delen. Wie weet zitten anderen in dezelfde situatie? Of hebben ze tips? Maak daarom met andere ouders en leerkrachten en zelfs met directieleden gewoon eens een praatje. Wanneer je elkaar kent, krijg je meer voor elkaar.
Tip 10 – Aandacht voor ADD in de klas
Iedereen is anders. In elke klas zitten altijd wel een of meerdere kinderen die niet ‘gemiddeld’ zijn. Als jouw kind en de leerkracht er op een luchtige manier mee omgaan en de kinderen af en toe ‘het waarom rondom ADD’ of ‘keuzes rondom jouw kind’ toelichten, zal het ook in de klas geen issue zijn. Zo krijgen kinderen juist begrip voor elkaars situatie en persoonlijkheid en leren kinderen elkaar accepteren zoals ze zijn. Lekker spelen met andere kinderen dus, superbelangrijk!
Wil je sparren over autisme?
Hopelijk vond je deze 10 tips zinvol voor als je kind met ADD op de (reguliere) basisschool zit. Heb je zelf een goede tip of een mooi voorbeeld van de basisschoolperiode van jouw kind waar iedereen van kan leren? Reageer hieronder of deel je tip in het Ouderportaal.