Kind met ADD op de middelbare school? 10 tips om je kind te begeleiden
De middelbare schooltijd is een belangrijke periode voor je kind met ADD. Alles wordt vanaf dat moment anders. De middelbare school hoort dan ook een plek te zijn waar je kind zichzelf kan zijn én op onderzoek mag gaan: naar zichzelf en naar de wereld.
Hieronder vind je een lijst van 10 dingen die je wilt weten als je kind met ADD op de middelbare school zit. Heb je zelf een goede tip? Deel ‘m gerust onder het artikel. Zit je kind met ADD nog op de basisschool? Lees dan deze tips.
Tip 1 – Zorg dat de school jou leert kennen
Is er een inloop-ouderavond? Ga er naartoe. Kun je 10-minuten gesprekken inplannen? Doe het. Het is belangrijk dat de school ouders leert kennen en andersom. Daardoor leren ze ook je kind beter kennen en kunnen ze beter op hem of haar inspelen.
Bovendien wordt het dan makkelijker om met elkaar te communiceren, om afspraken te maken en om elkaar op nieuwe ideeën te brengen. Door samen te werken ontdek je hoe je kind op school zichzelf kan zijn, zich kan ontwikkelen en boven zichzelf kan uitstijgen.
Tip 2 – Houd korte lijntjes met de mentor
Deze tip gaat een stap verder dan tip 1. Een mentor begeleidt je kind vaak intensiever dan vakleerkrachten. Hij of zij is je eerste aanspreekpunt en ook degene die voor jou en je kind in de benen gaat. Wanneer jij hun mobiele nummer hebt, sta je direct, persoonlijk én laagdrempelig in contact. WhatsApp is bijvoorbeeld een supersnelle en simpele manier om een korte vraag te stellen. Kortom, vraag om een 06-nummer van de mentor van je kind. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Tip 3 – Durf de regie te nemen
Je kind heeft aandacht nodig. Vraag daarom regelmatig aan je kind hoe hij/zij het vindt (gaan) op school, hoe de leerkrachten zijn en hoe de lessen gaan. Is het nodig om bij te praten of bij te sturen? Wacht niet op een uitnodiging vanuit school, maar durf het initiatief te nemen voor een persoonlijk gesprek met de leerkracht of de mentor. Draag in een gesprek ook al ideeën en oplossingen aan. Samen kom je verder.
Tip 4 – Informeer naar leerwegondersteuning
Zit je kind met ADD op het vmbo en heeft hij of zij wat extra hulp nodig om een diploma te kunnen halen? Dan kan je kind aanspraak maken op leerwegondersteuning (lwoo). Met dat extra budget kunnen gerichte maatregelen worden getroffen voor beter onderwijs, zoals extra persoonlijke begeleiding, kleinere klassen of bijlessen. Informeer naar de extra maatregelen en mogelijkheden op de school van jouw kind. En gebruik het als dit voor jouw kind nodig is.
Tip 5 – Laat je kind stukje bij beetje los
Je kind wil steeds meer op eigen benen gaan staan. Hoe ouder het wordt, hoe beter het denkt te weten hoe de wereld werkt. Maar op de middelbare school kan een kind meestal zijn of haar eigen boontjes nog niet doppen. Daarom: help hem of haar met leren, met plannen, met organiseren en met communiceren (met vrienden en met school bijvoorbeeld).
Als je merkt dat je kind zonder jouw hulp prima resultaten behaalt, laat dan de touwtjes vieren. Gooi hem of haar dus niet meteen en alleen in het diepe, maar neem hem of haar bij de hand en laat stukje bij beetje los.
Tip 6 – Naar de brugklas? Gun je kind 2 weken wentijd
Gaat je kind naar de brugklas, dan is alles nieuw. Het gebouw, de omgeving, de lesinhoud, de lesstructuur, de verwachtingen rondom je kind, de leerkrachten… logisch dat een eerste dag of eerste week voor spanning zorgt. Dat merk je ook thuis. Misschien voelt je kind zich dan een dag niet zo lekker, is hij of zij wat sikkeneurig, of kan het avondeten hem of haar een keer gestolen worden. Ga hier luchtig mee om.
Geef je kind vertrouwen door te benoemen dat je begrijpt dat hij of zij het spannend vindt, dat het niet erg is, en dat het goed komt. Benadruk ook dat het voor alle kinderen in de klas nieuw en spannend is en dat jouw kind niet alleen staat.
Kiezen jullie binnenkort een middelbare school uit? Lees hier hoe moeder Hanneke een passende middelbare school vond voor haar zoon met ADD.
Tip 7 – Resultaten vallen tegen. Wat kun je doen?
Geen paniek! Je kind zit (als het goed is) op een niveau dat bij hem of haar past. De een zal harder moeten werken voor mooie cijfers dan de ander. Vertrouw op de mentor of leerkrachten die op tijd aan de bel trekken als resultaten (te lang) uitblijven en ga met hen in gesprek.
Maar blijf vooral ook zelf altijd praten met je kind. Benadruk de positieve punten en cijfers, maar vraag ook (luchtig) door naar mindere resultaten. Als je merkt dat je kind hiervoor open staat, vraag of hij of zij ook kan benoemen waarom de resultaten tegenvallen.
Als dat zo is, bied dan je hulp aan. Als dit niet zo is, stimuleer je kind dan om de leerkracht om hulp te vragen. Je kind mag bijvoorbeeld de antwoorden van een toets of de toets zelf inzien om daarvan te leren. Blijven de resultaten nog steeds en structureel achter, schakel school in om samen oplossingen te vinden.
Tip 8 – Bepaal waar de grens ligt
Op de middelbare school gaat je kind op zoek naar zijn of haar identiteit. Je kind ontdekt nieuwe talenten en interesses. Ook verleidingen dienen zich aan. Hij of zij krijgt andere vrienden, wordt verliefd, heeft geen zin meer in leren, vindt de politiek niks aan, gamet 6 uur per dag of zet zich af tegen alles en iedereen.
School is een plek waar je kind gecontroleerd fouten mág maken. Maar school trekt ook aan de noodrem als je kind over grenzen heen gaat.
Blijf daarom praten met je kind over onderwerpen die jou en je kind aangaan, leer de vrienden van je kind kennen en houd de deur open. Als jij in de belevingswereld van je zoon of dochter kunt kruipen en die begrijpt, weet je ook beter welke grenzen worden opgezocht of overschreden en waarom. Dan kun je er samen iets aan doen.
Tip 9 – Kies een vakkenpakket dat je kind blij maakt
Halverwege de middelbare schooltijd kiest je kind voor een specialisatie of vakkenpakket. Dat is soms een enorm dilemma. Natuurlijk helpt school je kind bij die keuze, maar ook jouw rol als ouder is cruciaal. Kijk naar wie je kind is en wat bij hem of haar past. Spreek thuis ook regelmatig over toekomstkansen en –dromen. Laat enthousiasme, plezier en levensgeluk in de toekomstkeuze een belangrijkere drijfveer zijn dan alleen geld of salaris.
Tip 10 – Motiveer, beloon, help en adviseer
In bovengenoemde tips lees je tussen alle regels door dat leerplezier en -succes van je kind ook het resultaat is van jouw inzet als ouder. Daarom is het belangrijk om voortdurend betrokken te blijven bij je kind en hem of haar op de juiste momenten te motiveren, belonen, te helpen en te adviseren waar je kunt. Kom je hier niet uit of wil je tips daarvoor? Vraag om hulp en advies bij de school.
Deel jouw gouden tip
Hopelijk vond je deze 10 tips zinvol voor als je kind met ADD op de middelbare school zit. Heb je nog een toevoeging, een goede tip of een mooi voorbeeld van de middelbare schoolperiode van jouw kind waar iedereen van kan leren?