Welke school kies je voor een kind met ADD?
Een school kiezen voor je kind? Waar let je op? Zeker als je kind mogelijk ADD heeft. Jens is 17 jaar en heeft ADD. Afgelopen zomer haalde hij op eigen kracht zijn vmbo-diploma basis. Nu leert hij voor zijn droombaan als cameraman op het mbo. Leuk detail: het bedrijfsleven weet hem ook al te vinden voor opdrachten.
Hoe kies je een basisschool voor je kind met ADD?
“Het ging niet vanzelf, daar hebben we samen keihard voor gewerkt”, vertelt moeder Hanneke trots. In deze serie over ADD en onderwijs deelt ze haar verhalen over de zoektocht naar de juiste school, een-tweetjes met leerkrachten, het vinden van de balans tussen leerstof wíllen en kúnnen begrijpen, soms vechten tegen de bierkaai en de aanhouder wint. Bij het zoeken naar een basisschool kwam het nog niet in hen op dat hun zoon een vorm van ADD kon hebben.
Het ene kind is het andere niet
“Jens is een enorme lieverd. Als baby had je geen kind aan hem. Hij huilde nooit en kon zichzelf urenlang vermaken. Bijvoorbeeld met het spelen met een ronddraaiende stofzuigerslang. Hij kroop niet op handen en voeten, maar gleed met zijn billen over de vloer. En hij liep met 19 maanden, dus dat duurde even. Hij at als een dijker, dronk goed en ontwikkelde zich normaal.
Toen zijn anderhalf jaar jongere broertje Olaf werd geboren, was hij meteen heel zorgzaam voor ‘m. Als peuters speelden ze veel en gezellig met elkaar. Wij merkten als ouders wel dat Olaf sneller was in zijn doen en laten. Maar het ene kind is het andere niet. Prima, vonden we.”
Wennen voor de basisschooltijd
“Toen Jens naar de peuterspeelzaal ging om te wennen voor de basisschooltijd had hij het soms moeilijk. De juffen merkten op dat hij iets achter lag op sociaal en emotioneel vlak. Zichzelf activeren en wisselen van taken en activiteiten duurde bij Jens langer dan bij andere kinderen.
En natuurlijk merkten we thuis ook wel dingen. Jens kon zichzelf niet aankleden. Bij twee of meer handelingen na elkaar – bijvoorbeeld een bord pakken, een drinkbeker en een pak melk – overzag hij het niet meer. Hij had ook moeite met de betekenis van woorden. Zijn broertje wist het verschil tussen een magnetron en een oven, maar hij niet. Bij onverwachte uitjes of veranderingen raakte Jens van slag. Dat onze zoon een vorm van ADD kon hebben, kwam niet in ons op. Hij had gewoon wat meer rust, tijd en begeleiding nodig. Bij alles!”
Basisschool kiezen op gevoel
“De keuze voor de basisschool ging op gevoel. We waren net verhuisd en hoorden goede verhalen van andere ouders over een school. Deze lag op 5 minuten lopen van ons huis, zonder gevaarlijke oversteekplekken. Het leerlingenaantal lag er wel drie keer zo hoog als bij andere basisscholen in de buurt, rond de 800. Maar daardoor was er juist ook veel structuur, vertelde de directeur.
De kinderen begroetten de juffen en meesters elke ochtend en middag met een handdruk als zij de klas in kwamen (toen kon dat nog). De leerkrachten konden zo beter beoordelen hoe kinderen in hun vel zaten. Dat sprak ons aan; een letterlijke persoonlijke touch.”
Hoe voelt je kind zich op school?
“De directeur liet ons van alles zien in de school. We hadden een kletspraatje met een aantal kinderen in de aula en twee juffen. Het gebouw ademde rust en ruimte. Het had veel licht en was ook gezellig ingericht. Jens voelde zich meteen thuis, dat zag je. We hebben nog wel een andere basisschool bezocht, maar daar hing toch een minder relaxte sfeer. Je kijkt naar je kind en hoe hij zich voelt. Op grond daarvan beslis je vooral.”
Persoonlijke benadering
“Ik heb nooit spijt gehad van die keuze. Op elke school is wel wat, maar wij hebben goed ingeschat dat de directeur en de meeste leerkrachten oprecht betrokken waren bij kinderen en hun ouders. De directeur was de gastheer van de school en liet je welkom voelen.
Niet alleen tijdens de eerste kennismaking, altijd. Hij was zichtbaar en benaderbaar. Als de school begon of uit was, stond hij altijd even bij de deur. Hij kende veel kinderen op de school bij hun voornaam. En zo niet, dan was het zijn assistente die het wist. Het was altijd mogelijk om persoonlijke contact met hem te zoeken. Dat heeft Jens en ons als ouders enorm geholpen.”
Welke school kies je voor je kind met ADD? (tips!)
Hanneke koos de basisschool van Jens op gevoel. Ze vond het belangrijk dat Jens zich op zijn gemak voelde en dat ouders en kinderen gemakkelijk persoonlijk contact kunnen zoeken met de directeur. Dit zijn haar tips aan andere ouders:
- Informeer bij andere ouders naar ervaringen met basisscholen
- Bezoek altijd 2 of meer scholen om sfeer te proeven
- Stel positief kritische vragen, bijvoorbeeld over hoe de school omgaat met kinderen die meer aandacht nodig hebben
- Kijk hoe je kind reageert op het gebouw, de sfeer en de mensen die er werken
- Voel zelf de klik met de directeur en de leerkrachten
Benieuwd naar andere verhalen over school en ADD?
Wil je jouw verhalen delen?
Wil je, als ouder, jouw zorgen en verhaal delen met andere ouders en tips van anderen krijgen? Meld je aan bij Ouderpeilpunt ouderportaal. Als ouder sta je er niet alleen voor. Er zijn veel ouders die dezelfde uitdagingen tegen komen. Via het Ouderpeilpunt ouderportaal deel je jouw ervaringen met andere ouders. Het ouderportaal is de plek waar ouders elkaar vinden voor steun en advies. In een afgeschermde en veilige omgeving vind je een luisterend oor van lotgenoten.