Kind met autisme en zwemles; hoe ga je hier mee om?
Zwemles, wie kent het niet? Vrijwel elk kind in Nederland gaat naar zwemles. Het geeft je als ouder een veilig gevoel wanneer je weet dat je kind goed zwemt. Toch is zwemles voor veel ouders wel een ding. Naar het zwembad, snel omkleden en hopen dat je kind het goed doet (mag ‘ie al naar het diepere bad?). Na afloop weer afdrogen, aankleden en snel naar huis, want er moet ook nog eten gekookt worden.
Maar hoe pak je dat aan als je kind autisme heeft? Gaat je kind al naar zwemles en heeft hij of zij moeite om mee te doen met de zwemles? Of sta je op het punt om te beginnen en wil je weten hoe jij ervoor zorgt dat je kind op de juiste wijze wordt begeleid tijdens de zwemles?
Na het lezen van dit blog snap je waarom zwemles voor een kind met autisme spannend kan zijn. Ook krijg je een aantal praktische tips. Zo weet je wat je kunt doen om je kind zo goed mogelijk op de zwemles voor te bereiden. Dan kunnen jij en je kind met een goed gevoel weer van het zwembad naar huis.
Wat maakt zwemles spannend voor een kind met autisme?
In de eerste plaats is het goed om te weten dat bijna ieder kind zwemles spannend vindt, zeker in het begin. Er zijn wel een aantal dingen die het voor kinderen met autisme extra uitdagend maken.
Prikkels
Kinderen met autisme hebben moeite om de hoeveelheid aan prikkels te verwerken. En als er iets is wat je veel hebt in een zwembad, dan zijn het prikkels. Denk maar eens aan:
- Een grote onbekende ruimte (vooral in het begin)
- Samen met andere kinderen in één ruimte omkleden
- Rondlopen in alleen een zwembroek of bikini
- De geur van het zwembad
- Schittering van licht in het water
- Het galmende geluid van kinderen en roepende zwemdocenten
- Verschillen in temperatuur (warm en koud)
- Nat worden
Misschien heb je zelf een aantal voorbeelden. Maar het is duidelijk dat er veel prikkels zijn. Hoe je jouw kind hierop voorbereidt lees je verderop in dit blog.
Veranderingen
Tijdens zwemles komen verschillende oefeningen aan bod. Die veranderingen zijn lastig te verwerken voor een kind met autisme. Grote veranderingen, zoals ineens een andere badmeester of -juf, kunnen extra lastig zijn voor je kind.
Zwemmen in een groep
Een zwemdocent probeert zijn/haar aandacht over alle kinderen in de groep te verdelen. Daardoor is het lastiger om contact te maken en door te dringen tot je kind. Een kind dat zich boos of opstandig gedraagt zal als lastiger worden ervaren. De docent kan niet alle aandacht aan jouw kind met autisme geven en jouw kind soms zelfs buiten de groep plaatsen. Ook maakt een kind met autisme minder contact met andere kinderen in de groep. Het kind kan daardoor eerder buitengesloten worden.
Je autistische kind voorbereiden op zwemles
Hoe bereid je je autistische kind voor op zwemles? Een aantal tips:
Voor de eerste zwemles
- Als je je nog aan het oriënteren bent, informeer dan bij de verschillende zwembaden naar de groepsgrootte. Hoe meer kinderen in een groep zitten, hoe lastiger het wordt voor je kind om daarin mee te komen. De verschillen kunnen groot zijn. Bij het ene zwembad hebben ze een groep van meer dan 20 kinderen op een zwemdocent, bij een ander zwembad 8 kinderen per docent. Het is verstandig om je daar goed over te laten informeren.
- Als je kind zwemles spannend vindt, dan kun je al eens met hem/haar naar het zwembad gaan. Kijk er samen rond en laat je kind alvast wennen. De omgeving is dan al een beetje bekend. Je kind zal zich daardoor al wat meer op zijn/haar gemak voelen.
- Bespreek voor de eerste zwemles met de zwemdocent dat je kind autisme heeft. Geef aan welke aanpak voor je kind wel werkt en welke niet (jij kent je kind immers het beste). Benadruk dat structuur en voorspelbaarheid belangrijk zijn voor je kind. Het is belangrijk dat de docent de tijd neemt om kennis te maken met je kind. Dat is goed voor het vertrouwen. Je kind zal daardoor sneller doen wat de docent vraagt.
Bij elke zwemles (voor de ouder)
- Bespreek van tevoren wat je kind kan verwachten. Wat wordt er van hem of haar verwacht? Moedig hem of haar aan! Als je kind ergens tegenop ziet, vertel het aan de docent.
- Vraag na afloop hoe het is gegaan. Geef je kind een compliment voor de dingen die goed gingen en moedig je kind aan bij de dingen die hij of zij moeilijk vindt.
Ervaringen delen
Wil je jouw ervaringen delen? Of zoek je juist naar andere ervaringen van andere ouders die zwemles volgen met hun kindJe kunt ervaringen delen op een forum voor ouders met een kind met autisme. Op website van de Nederlandse Vereniging van Autisme vind je een overzicht van sites waarop je kunt praten met lotgenoten.
Gerelateerde informatie
In de kennisbank van Ouderpeilpunt vind je honderden blogs met handige tips en adviezen. Heb je deze blogs al gelezen:
Wil je jouw verhalen delen?
Wil je, als ouder, jouw zorgen en verhaal delen met andere ouders en tips van anderen krijgen? Meld je aan bij Ouderpeilpunt ouderportaal. Als ouder sta je er niet alleen voor. Er zijn veel ouders die dezelfde uitdagingen tegen komen. Via het Ouderpeilpunt ouderportaal deel je jouw ervaringen met andere ouders. Het ouderportaal is de plek waar ouders elkaar vinden voor steun en advies. In een afgeschermde en veilige omgeving vind je een luisterend oor van lotgenoten.