De scholen zijn weer open: hoe bereid ik mijn kind met autisme hierop voor?
Lockdown: geen gedoe of juist gebrek aan structuur?
Ouders met een kind met autisme hebben de tweede lockdown verschillend ervaren. Zo merken we in gesprekken met ouders. Sommige kinderen met autisme vonden de lockdown heerlijk. Geen drukte, geen gedoe. Minder prikkels. Ze mochten meer hun eigen gang gaan. Terwijl andere kinderen met autisme juist de structuur van school misten en thuis de boel op zijn kop zetten.
In dit artikel geven we tips en informatie hoe jij je kind met autisme kunt voorbereiden op school: of je kind de lockdown nu fijn vond of juist niet.
Voordelen van de lockdown
Rust. Dat is wat de oudste zoon van Ava, diagnose klassiek autisme, ervaart tijdens de tweede lockdown. Doordat hij beter in zijn vel zit, heerst er meer rust in het hele gezin. “Hij geniet nu even. Vorig jaar, tijdens de eerste lockdown, was het vooral in de eerste weken behoorlijk heftig. Tijdens de tweede lockdown wist hij hoe het zat en was hij juist blij dat hij niet meer de stress van school hoefde te ervaren.
Ook een andere ouder laat weten: “Voor mij en mijn zoon is dit rust. Maar als we straks weer in een drukkere omgeving komen, slaan de paniekaanvallen weer toe. Daar zie ik wel tegenop.”
Nadelen van de lockdown
Toch reageren niet alle kinderen met autisme ‘positief’ op de lockdown. Een aantal ouders geeft in ons onderzoek via social media aan dat het juist veel slechter ging nadat de scholen sloten.
Zo gaven ouders aan dat hun kinderen extra veel last hebben van driftbuien, woedeaanvallen, huilbuien en druk gedrag en dat tics toenemen. Ook is er veel strijd over schoolwerk, is er sprake van weinig concentratie en is er onbegrip over dat ze thuis moeten zitten.
Deze kinderen missen juist rust en structuur door het wegvallen van school en andere activiteiten zoals sport. Ze vervelen zich, waardoor er meer frustratiemomenten ontstaan. Kinderen wisten voorheen waar ze aan toe waren en nu dit wegvalt, kunnen de kinderen meer negatief gedrag laten zien. Dat is best vermoeiend, voor het hele gezin. Ouders geven ook aan eerder moe te zijn.
Tips van ouders: voorbereiden op school
Of de lockdown nu een voordeel of een nadeel was voor je kind: hij of zij moet weer fysiek naar school. Hoe ga je daarmee om als ouder? Hoe bereid je je kinderen voor op de schooldag? Deze tips geven andere ouders van een kind met autisme:
- Praat regelmatig over hoe het eerst was en straks is. Zo kan een kind alvast wennen.
- Bouw geleidelijk alle afspraken en zaken die moeten op: begin langzaam en met leuke dingen om een kind weer te laten wennen aan prikkels.
- Overleg (eventueel) met school om het rooster langzaam op te bouwen, zodat je kind in kleine stapjes en gedoseerd het leven weer op kan bouwen.
- Bekijk je agenda kritisch en beoordeel of alle afspraken, feestjes en uitstapjes wel nodig zijn.
- Bouw eerst schooldagen op, als dat loopt plan je langzaam activiteiten in zoals sporten.
- Erken, herken en benoem dat je kind elke dag zoveel moeite heeft met alle activiteiten, zoals school en sport, en maak als ouders een keuze om overprikkeling te verminderen.
- Maak met je kind een boekje over wat het kan doen in geval van overprikkeling: waar raakt jouw kind overprikkeld van (gevoel, geur, zicht en/of gehoor), hoe voelt het dan, wat gebeurt er, wat kan je doen en wat werkt voor hem of haar? Bekijk dit regelmatig.
Heeft je kind – los van de coronaperiode – moeite met school? Dit deed Ava toen haar zoon worstelde met school. Lees haar verhaal: Kind met autisme naar school.
Spelen stimuleren
Doordat de scholen dicht waren, speelde je kind misschien minder met andere kinderen. Sommige kinderen met autisme kruipen weg in hun eigen ‘cocon’. Daar is niets mis mee. Houd er wel rekening mee dat sociaal contact met andere kinderen goed is voor de sociale ontwikkeling.
Nu de scholen weer open zijn, zou je de speelmomenten kunnen stimuleren als ouder. Maak zelf afspraken met andere kinderen (en hun ouders). Of vraag eens aan een leerkracht of hij of zij twee kinderen aan elkaar koppelt als werkmaatjes.
Paniekaanvallen voorkomen (tips)
Sommige ouders met een kind met autisme vertellen dat ze ‘bang’ zijn dat er meer paniekaanvallen ontstaan als hun kinderen weer naar school moeten. Herken je dat? Hieronder geven ouders tips wat zij doen om de paniekaanvallen te voorkomen of er beter mee om te gaan.
-
Zorg van te voren voor plan B. Bespreek wat het kind kan doen bij overprikkeling: hoe voelt hij of zij dat aankomen? Naar welke ‘ruimte’ kan het gaan? Geef je kind tijd om bij te komen.
-
Ga van te voren in gesprek met de leerkracht als je dit verwacht bij jouw kind en bespreek wat je kind nodig heeft, zodat jij de afspraken met je kind kan bespreken.
-
Word niet boos, straal rust uit, blijf neutraal en erken het. Zorg dat je kind op een veilige plek kan ontprikkelen en bijkomen.
Meer lezen over autisme en corona
Tijdens de coronaperiode verzamelden we veel tips over corona en autisme.
De beste tips en adviezen hebben we voor je gebundeld in een e-book ‘Autisme en corona’.