Algemene Voorwaarden
Dit zijn de algemene voorwaarden van Ouderpeilpunt . Volledige naam: Vereniging Ouderpeilpunt, Koninginneweg 171, 3078GM Rotterdam . De vereniging is ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 85392480.
Artikel 1: Toepasselijkheid, definities
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de verkoop van het kinderboek ‘Verdwaald’ door Ouderpeil.nl, volledige naam vereniging Ouderpeilpunt, hierna te noemen: “Ouderpeilpunt”.
2. De opdrachtgever wordt verder aangeduid als “de wederpartij”.
3. Een aantal bepalingen in deze algemene voorwaarden heeft betrekking op een natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. In deze bepalingen wordt de wederpartij aangeduid met de term “de consument”.
4. Onder “aanbod” wordt verstaan: het aanbod tot het kopen van kinderboek Verdwaald door Ouderpeilpunt, al dan niet in de vorm van een schriftelijke offerte.
5. Onder “schriftelijk” wordt verstaan: per brief, e-mail, fax of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.
6. Onder “informatie” wordt verstaan: zowel voornoemde documenten als overige (mondelinge) gegevens die Ouderpeilpunt en/of de wederpartij (moet) verstrekken.
7. Het mogelijk niet van toepassing zijn van een (deel van een) bepaling van deze algemene voorwaarden laat de toepasselijkheid van de overige bepalingen onverlet.
8. Bij een discrepantie of strijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de Nederlandse tekst.
9. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op uit de overeenkomst voortgekomen vervolg- of deelopdrachten.
Artikel 2: Aanbod
1. Tenzij in/bij een bestelling een termijn wordt vermeld, betreft dit een vrijblijvend aanbod. Ouderpeilpunt mag dit aanbod uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van de aanvaarding herroepen.
2. Een samengesteld aanbod verplicht Ouderpeilpunt niet tot levering van een deel van de aangeboden prestatie/dienst tegen een overeenkomstig deel van de prijs of het tarief.
3. Indien het aanbod is gebaseerd op door de wederpartij verstrekte informatie en deze informatie onjuist/onvolledig blijkt te zijn of naderhand wijzigt, mag Ouderpeilpunt de opgegeven prijzen, tarieven en/of (op)levertermijnen aanpassen.
4. Het aanbod, de prijzen en/of tarieven gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten of bestellingen.
5. Ouderpeilpunt is niet gehouden een overeenkomst gestand te doen tegen een vermelde prijs wanneer deze duidelijk berust op een druk- of schrijffout.
6. Getoonde en/of verstrekte voorbeelden van de producten, en andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal en/of op de website van Ouderpeilpunt zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden slechts ter aanduiding. Hieraan kan de wederpartij geen rechten ontlenen.
Artikel 3: Opdrachten, totstandkoming overeenkomsten
1. De overeenkomst komt tot stand nadat de wederpartij het aanbod van Ouderpeilpunt heeft geaccepteerd door betaling van het product, ook indien deze acceptatie op ondergeschikte punten afwijkt van dit aanbod. Wanneer deze acceptatie echter op wezenlijke punten afwijkt, komt de overeenkomst pas tot stand nadat Ouderpeilpunt schriftelijk met deze afwijkingen heeft ingestemd.
2. Ouderpeilpunt is gebonden aan:
een bestelling zonder daaraan voorafgaand aanbod;
levering van product,
aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst;
na betaling van het product of de schriftelijke bevestiging hiervan aan de wederpartij of zodra Ouderpeilpunt - zonder tegenwerping van de wederpartij - met de levering van het product is begonnen.
4. De wederpartij voorziet zijn bestelling, indien deze afwijkt van het standaard aantal op de website, van een duidelijke, schriftelijke omschrijving van de aard, inhoud en omvang van de bestelling.
5. Wijzigingen in een al verstrekte bestelling, maakt de wederpartij ook schriftelijk en duidelijk omschreven kenbaar aan Ouderpeilpunt voorafgaand aan levering.
Artikel 4: Honorarium, prijzen en tarieven
1. De consument betaalt een vaste vergoeding voor het kinderboek ‘Verdwaald’. Tenzij partijen een vaste (al dan niet periodieke) vergoeding zijn overeengekomen, berekent Ouderpeilpunt het totaalbedrag op basis van het aantal bestelde producten onder toepassing van het overeengekomen bedrag. Bij geschillen over het aantal bestelde producten, is de registratie van Ouderpeilpunt bindend, behoudens tegenbewijs van de wederpartij.
3. Bij spoedbestellingen of indien de bestellingen op verzoek van de wederpartij plaatsvinden buiten de normale werkdagen, mag Ouderpeilpunt een toeslag berekenen over het bestelbedrag. Dit altijd in overleg.
4. De in een aanbod, prijs- of tarieflijst vermelde prijzen en tarieven zijn exclusief BTW en verzendkosten.
5. a. Indien zich tussen de datum van het sluiten van de overeenkomst en de uitvoering hiervan voor Ouderpeilpunt (kost)prijsverhogende omstandigheden voordoen als gevolg van wijzigingen in de wet- en regelgeving, overheidsmaatregelen en valutaschommelingen, mag Ouderpeilpunt de overeengekomen prijzen dan wel het overeengekomen honorarium dienovereenkomstig verhogen en aan de wederpartij in rekening brengen.
b. Bij prijs- of tariefverhogingen binnen 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst mag de consument de overeenkomst door middel van een schriftelijke verklaring ontbinden. Tenzij de consument binnen 14 dagen na mededeling van de prijs- of tariefwijziging aan Ouderpeilpunt kenbaar maakt gebruik te willen maken van zijn ontbindingsrecht, mag Ouderpeilpunt er vanuit gaan dat de consument met deze wijziging heeft ingestemd.
6. Bij duurovereenkomsten mag Ouderpeilpunt jaarlijks een reguliere prijs- of tariefverhoging doorvoeren en doorberekenen aan de wederpartij. Ouderpeilpunt informeert de wederpartij uiterlijk één maand voor ingangsdatum van de prijs- of tariefverhoging.
Artikel 5: Inschakeling derden
Als Ouderpeilpunt dit nodig acht, mag zij bepaalde werkzaamheden en diensten door derden laten verrichten/leveren.
Artikel 6: Verplichtingen van de wederpartij
1. De wederpartij zorgt ervoor dat:
a. hij voorafgaand aan levering betaald heeft,
b. hij Ouderpeilpunt in ieder geval tijdig zal informeren over eventuele wijzigingen in adresgegevens i.v.m. levering.
2. De wederpartij zorgt ervoor, dat de verstrekte informatie juist en volledig is en vrijwaart Ouderpeilpunt voor aanspraken van derden die voortvloeien uit het niet juist en/of onvolledig zijn van deze informatie.
3. Indien de wederpartij zijn verplichtingen niet nakomt en Ouderpeilpunt niet direct nakoming verlangt, tast dit het recht van Ouderpeilpunt niet aan om later alsnog nakoming te verlangen.
Artikel 7: Vertrouwelijke informatie
1. Partijen houden alle informatie die zij in het kader van het sluiten en uitvoeren van de overeenkomst van/over de andere partij hebben verkregen geheim. Partijen verstrekken deze informatie alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst.
2. Partijen nemen alle redelijkerwijs te nemen voorzorgsmaatregelen om deze informatie geheim te houden. Deze geheimhoudingsplicht geldt ook voor hun werknemers en derden die onder hun verantwoordelijkheid bij de uitvoering van de overeenkomst betrokken zijn.
3. Indien de informatie ziet op persoonsgegevens in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming, verwerken partijen de informatie conform deze verordening en melden zij eventuele inbreuken op de beveiliging van de informatie ook conform deze verordening.
4. De geheimhoudingsplicht geldt niet indien een partij als gevolg van wet- en/of regelgeving of een rechterlijke uitspraak de vertrouwelijke informatie moet openbaren en zich hierbij niet kan beroepen op een wettelijk of een door een rechter toegestaan verschoningsrecht. Deze uitzondering geldt ook voor de werknemers/derden zoals bedoeld in lid 2.
5. Ouderpeilpunt mag te allen tijde publiceren over de overeengekomen werkzaamheden en leveringen en de hierbij gebruikte of ontwikkelde methodes, werkwijzen e.d. hergebruiken, mits daarbij de privacy van de wederpartij gewaarborgd blijft of de wederpartij hiervoor toestemming heeft gegeven.
Artikel 8: Risico van opslag informatie
1. Ouderpeilpunt bewaart alle van de wederpartij ontvangen informatie gedurende de looptijd van de overeenkomst - of zoveel langer als eventueel wettelijk verplicht - en slaat deze op zorgvuldige wijze en - indien aan de orde - met inachtneming van de bepalingen van de Algemene verordening gegevensbescherming op. Ouderpeilpunt neemt alle redelijkerwijs te nemen maatregelen om het verloren gaan van/ongewenste toegang tot deze informatie (bijvoorbeeld door virussen, technische storingen, cybercriminaliteit e.d.) te voorkomen.
2. Ouderpeilpunt is echter nooit aansprakelijk voor schade die de wederpartij lijdt als gevolg van het verlies of tenietgaan van deze informatie - al dan niet door cybercriminaliteit - , tenzij dit te wijten is aan opzet en/of bewuste roekeloosheid van Ouderpeilpunt of het leidinggevend personeel op directieniveau. Tenzij partijen anders overeenkomen, bewaart de wederpartij altijd het origineel of een kopie/back-up van de aan Ouderpeilpunt verstrekte informatie.
Artikel 9: Levering, (op)leveringstermijnen
1. De levering van het kinderboek Verdwaald geschiedt periodiek. Hierover wordt voorafgaand aan de betaling gecommuniceerd. Overeengekomen termijnen zijn nooit fatale termijnen. Indien Ouderpeilpunt de verplichtingen niet (tijdig) nakomt, moet de wederpartij Ouderpeilpunt een redelijke termijn gunnen om deze alsnog na te komen.
2. Verzending van de kinderboeken vindt plaats op een door Ouderpeilpunt te bepalen wijze voor rekening van de wederpartij.
3. Indien de wederpartij na voornoemde redelijke termijn in gebreke blijft aan zijn verplichtingen te voldoen, is hij per direct in verzuim. Ouderpeilpunt mag de overeenkomst tot bestelling dan met onmiddellijke ingang door een schriftelijke verklaring geheel of gedeeltelijk ontbinden en de al vervaardigde documenten vernietigen zonder gehouden te zijn tot vergoeding van schade, kosten en rente. Dit tast de verplichting van de wederpartij tot vergoeding van eventuele kosten, schade en winstderving van Ouderpeilpunt en/of het recht van Ouderpeilpunt alsnog nakoming te vorderen niet aan.
Artikel 10: Voortgang, uitvoering overeenkomst
1. Indien de aanvang, voortgang of (op)levering van de producten wordt vertraagd doordat:
a. Ouderpeilpunt niet tijdig alle betreffende gegevens van de wederpartij heeft ontvangen;
b. Ouderpeilpunt niet tijdig de eventueel overeengekomen (vooruit)betaling van de wederpartij heeft ontvangen;
c. er sprake is van overige omstandigheden die voor rekening en risico van de wederpartij komen;
heeft Ouderpeilpunt recht op een redelijke verlenging van de (op)leveringstermijn en op vergoeding van de hiermee gemoeide kosten en schade, zoals eventuele wachturen.
2. Ouderpeilpunt spant zich in de overeengekomen levering van het product binnen de hiervoor overeengekomen en geplande tijd te realiseren, voor zover dit redelijkerwijs van hen kan worden verlangd.
3. Ouderpeilpunt informeert de wederpartij over de gevolgen voor overeengekomen prijzen, tarieven en termijnen:
a. bij door de wederpartij gewenste wijzigingen in de overeengekomen werkzaamheden en/of dienstverlening;
b. indien tijdens de uitvoering van de levering blijkt dat deze als gevolg van onvoorziene omstandigheden niet op de overeengekomen wijze kan worden uitgevoerd. In dit geval overlegt Ouderpeilpunt eerst met de wederpartij over de gewijzigde levering.
4. De wederpartij controleert zorgvuldig iedere bestelling boven de 50 exemplaren die Ouderpeilpunt aan hem voorlegt en maakt zo spoedig mogelijk zijn reactie aan Ouderpeilpunt kenbaar.
Artikel 11: Klachten
1. Bestellingen controleert de wederpartij direct bij ontvangst. Fouten en/of onvolkomenheden die in redelijkheid bij een eerste controle geconstateerd kunnen worden meldt hij uiterlijk binnen 2 werkdagen schriftelijk aan Ouderpeilpunt. Indien dergelijke klachten niet tijdig worden gemeld, wordt de bestelling geacht leesbaar en compleet te zijn ontvangen en aan de overeenkomst te beantwoorden.
2. Overige klachten over voornoemde geleverde producten meldt de wederpartij direct na ontdekking - maar uiterlijk binnen 1 maand na levering - schriftelijk aan Ouderpeilpunt. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor risico van de wederpartij.
3. Klachten over de geleverde producten meldt de wederpartij eveneens direct na ontdekking - maar uiterlijk binnen 14 dagen - schriftelijk aan Ouderpeilpunt.
4. Bij gebreke van een tijdige klacht, is geen beroep mogelijk op een overeengekomen garantie.
5. Klachten schorten de betalingsverplichting van de wederpartij niet op.
6. De wederpartij stelt Ouderpeilpunt in staat de klacht te onderzoeken en verstrekt alle hiervoor relevante informatie. Indien voor het onderzoek retourzending noodzakelijk is of Ouderpeilpunt de klacht ter plaatse moet onderzoeken, geschiedt dit voor rekening van de wederpartij, tenzij de klacht achteraf gegrond blijkt te zijn. Het transportrisico is altijd voor de wederpartij.
Artikel 12: Garanties
1. Ouderpeilpunt voert de overeengekomen werkzaamheden en diensten naar behoren en conform de in voor hen branche geldende normen uit, maar geeft nooit een verdergaande garantie dan zoals uitdrukkelijk werd overeengekomen.
2. Ouderpeilpunt staat gedurende garantietermijn in voor de gebruikelijke normale kwaliteit en deugdelijkheid van het (op)geleverde product.
6. Bij een terecht beroep op de garantie zorgt Ouderpeilpunt - naar hun keuze - voor kosteloos herstel of vervanging van het (op)geleverde, het alsnog op de juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen bestelling dan wel voor terugbetaling van of een korting op de overeengekomen prijs of vergoeding. Indien er sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het aansprakelijkheidsartikel.
7. De consument mag altijd kiezen voor kosteloos herstel of vervanging van het (op)geleverde respectievelijk het alsnog op de juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen bestelling, tenzij dit in redelijkheid niet kan worden gevergd van Ouderpeilpunt. In dit laatste geval mag de consument de overeenkomst bij schriftelijke verklaring ontbinden of een korting op de overeengekomen prijs of vergoeding verlangen.
Artikel 13: Aansprakelijkheid
1. Buiten de expliciet overeengekomen of door Ouderpeilpunt gegeven garanties of kwaliteitseisen aanvaardt Ouderpeilpunt geen enkele aansprakelijkheid.
2. Indien Ouderpeilpunt aansprakelijk is voor directe schade van het product, is de schadevergoedingsplicht beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor de geleverde bestelling.
3. Uiterlijk binnen 6 maanden nadat hij bekend is geworden of had kunnen zijn met de door hem geleden schade, moet de wederpartij Ouderpeilpunt hiervoor aanspreken.
4. In afwijking van het vorige lid geldt voor de consument een termijn van 1 jaar.
5. Indien Ouderpeilpunt hun werkzaamheden of leveringen moet verrichten aan de hand van door of namens de wederpartij verstrekte informatie, is Ouderpeilpunt niet verantwoordelijk voor de inhoud, juistheid en volledigheid van deze informatie.
6. Ouderpeilpunt is niet aansprakelijk - en de wederpartij kan geen beroep doen op de toepasselijke garantie - indien de schade is ontstaan door:
a. ondeskundig gebruik van de website/het resultaat van de werkzaamheden en/of diensten of gebruik van de website of dit resultaat in strijd met de door of namens Ouderpeilpunt verstrekte instructies, adviezen, aanwijzingen, handleidingen e.d.;
b. fouten of onvolledigheden in de door of namens de wederpartij aan Ouderpeilpunt verstrekte of voorgeschreven informatie;
c. aanwijzingen of instructies van/namens de wederpartij;
d. niet-tijdige en/of niet-volledige aanlevering van de informatie door de wederpartij;
e. het nemen of uitvoeren van zakelijke (beleids)beslissingen door de wederpartij al dan niet op basis van de door Ouderpeilpunt geleverde documenten of gegeven adviezen. De wederpartij blijft altijd verantwoordelijk voor zijn eigen beslissingen;
f. of als gevolg van de keuze van de wederpartij die afwijkt van wat Ouderpeilpunt adviseerde;
g. of doordat het kennisniveau van de deelnemer of een door de deelnemer gevolgde vooropleiding niet goed aansluit bij (het niveau van) van een gegeven opleiding;
h. of doordat door/namens de wederpartij werkzaamheden of bewerkingen aan het (op)geleverde zijn uitgevoerd, zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van Ouderpeilpunt.
7. De wederpartij is in de gevallen als opgesomd in het vorige lid volledig aansprakelijk voor de hieruit voortvloeiende schade en vrijwaart Ouderpeilpunt voor eventuele aanspraken van derden.
8. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet en/of bewuste roekeloosheid van Ouderpeilpunt of het leidinggevend personeel op directieniveau of indien dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen zich hiertegen verzetten. Uitsluitend in deze gevallen zal Ouderpeilpunt de wederpartij vrijwaren voor eventuele aanspraken van derden.
Artikel 14: Betaling
1. Ouderpeilpunt vraagt voor het leveren van het aantal producten tot en met 50 exemplaren betaling vooraf. Voor partijen die een bestelling doen voor meer dan 50 exemplaren wordt een aanbetaling gevraagd van 50% van de totale bestelling.
2. Indien een factuur na het verstrijken van de in het vorige lid bedoelde termijn niet volledig is betaald of geen automatische incasso heeft kunnen plaatsvinden, is de wederpartij aan Ouderpeilpunt een vertragingsrente verschuldigd ter grootte van 2% per maand, cumulatief te berekenen over de hoofdsom. Gedeelten van een maand worden daarbij als volle maand gerekend.
3. In voornoemde situatie geldt voor de consument een vertragingsrente ter grootte van 6% op jaarbasis, tenzij de wettelijke rente hoger is. In dat geval geldt de wettelijke rente.
4. Indien na aanmaning betaling alsnog uitblijft, mag Ouderpeilpunt bovendien aan de wederpartij buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum van € 40,00.
5. Ouderpeilpunt geeft aan de consument bij genoemde aanmaning minimaal een termijn van 15 dagen om alsnog te betalen. Blijft betaling opnieuw uit, dan bedragen de buitengerechtelijke incassokosten voor de consument:
a. 15% van het bedrag van de hoofdsom over de eerste € 2.500,00 van de vordering (met een minimum van € 40,00);
b. 10% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 2.500,00 van de vordering;
c. 5% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 5.000,00 van de vordering;
d. 1% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 190.000,00 van de vordering;
e. 0,5% van het meerdere van de hoofdsom.
Dit alles met een absoluut maximum van € 6.775,00.
6. Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten mag Ouderpeilpunt de hoofdsom van de vordering na verloop van 1 jaar verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente.
7. Bij uitblijven van volledige betaling, mag Ouderpeilpunt de overeenkomst, zonder nadere ingebrekestelling door een schriftelijke verklaring ontbinden of hun verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, totdat er alsnog betaald is of hiervoor een deugdelijke zekerheid is gesteld. Voornoemd opschortingsrecht heeft Ouderpeilpunt eveneens indien zij al voordat de wederpartij/de consument in verzuim is met de betaling gegronde redenen hebben om aan de kredietwaardigheid van de wederpartij/consument te twijfelen.
8. Ontvangen betalingen brengt Ouderpeilpunt eerst in mindering op alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij bij de betaling schriftelijk wordt vermeld dat deze betrekking heeft op een latere factuur.
9. De wederpartij mag de vorderingen van Ouderpeilpunt niet verrekenen met eventuele tegenvorderingen die hij op Ouderpeilpunt heeft. Dit geldt eveneens indien de wederpartij (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard.
10. Het vorige lid geldt niet voor de consument.
11. Indien bij een duurovereenkomst volledige betaling uitblijft, stelt Ouderpeilpunt de wederpartij/consument schriftelijk in gebreke en geeft daarbij nog een redelijke termijn om alsnog te betalen. Indien betaling wederom uitblijft en de betalingsachterstand 3 maanden of meer bedraagt, mag Ouderpeilpunt de dienstverlening opschorten totdat er volledig is betaald of hiervoor deugdelijke zekerheid is gesteld dan wel de overeenkomst door een schriftelijke verklaring ontbinden. Ouderpeilpunt informeert de wederpartij/consument tijdig over een voorgenomen opschorting/ontbinding. Alle schade die Ouderpeilpunt hierdoor lijdt, evenals de kosten van heraansluiting of het reactiveren van de dienstverlening, zijn voor rekening van de wederpartij/ consument.
12. Voor alle periodieke betalingen en/of betalingsregelingen geldt dat de wederpartij bij vroegtijdige beëindiging van een opleiding het op dat moment nog verschuldigde restant van de vergoeding verschuldigd blijft en dit restant per direct opeisbaar wordt.
Artikel 15: Intellectuele eigendomsrechten
1. Tenzij partijen schriftelijk anders overeenkomen, is en blijft Ouderpeilpunt de rechthebbende van alle intellectuele eigendomsrechten die rusten op, voortkomen uit, verband houden met en/of behoren tot (het resultaat van) de geleverde producten.
2. De wederpartij mag de - door Ouderpeilpunt geleverde of vervaardigde – producten niet gebruiken buiten de context van de overeenkomst, hij mag deze producten niet vermenigvuldigen, reproduceren e.d. en deze niet aan derden verstrekken of derden hierin inzage verlenen, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Ouderpeilpunt.
3. De wederpartij staat er voor in dat de door hem aan Ouderpeilpunt verstrekte producten geen inbreuk maken op enig intellectueel eigendomsrecht van derden. Hij is aansprakelijk voor eventuele schade die Ouderpeilpunt door dergelijke inbreuken lijdt en vrijwaart hen voor aanspraken van deze derden.
4. Ouderpeilpunt garandeert dat de door hen geleverde producten als zodanig geen inbreuk maken op Nederlandse auteursrechten, octrooirechten, modelrechten of andere rechten van intellectuele eigendom van derden
5. Ouderpeilpunt mag technische maatregelen nemen ter bescherming van de eigen rechten.
Artikel 16: Faillissement, beschikkingsonbevoegdheid e.d.
1. Ouderpeilpunt mag de overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling door een schriftelijke verklaring aan de wederpartij ontbinden op het tijdstip waarop de wederpartij:
a. in staat van faillissement wordt verklaard of een aanvraag hiertoe is gedaan;
b. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
c. door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
d. onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
e. anderszins de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot (delen van) zijn vermogen verliest.
2. De wederpartij informeert de curator of bewindvoerder altijd over de (inhoud van de) overeenkomst en deze algemene voorwaarden.
Artikel 17: Overmacht
1. Bij overmacht van de wederpartij of Ouderpeilpunt, mag laatstgenoemde de overeenkomst door een schriftelijke verklaring aan de wederpartij ontbinden of de nakoming van hun verplichtingen jegens de wederpartij voor een redelijke termijn opschorten zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
2. Onder overmacht van Ouderpeilpunt wordt verstaan: een niet-toerekenbare tekortkoming van Ouderpeilpunt, van de door hen ingeschakelde derden of toeleveranciers of overige zwaarwegende redenen aan hun zijde.
3. In de volgende omstandigheden is in ieder geval sprake van overmacht bij Ouderpeilpunt: oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen, stakingen binnen de organisatie van Ouderpeilpunt of dreiging van deze e.d. omstandigheden, verstoring van de bij het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen, bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of telefoonverbindingen, natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d. evenals door weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import en export belemmerende maatregelen e.d. ontstane transportmoeilijkheden en (op)leveringsproblemen evenals ziekte of overlijden waarbij Ouderpeilpunt in redelijkheid niet in staat is nog tijdig voor adequate vervanging zorg te dragen.
4. Indien de overmachtssituatie intreedt als de overeenkomst al gedeeltelijk is uitgevoerd, moet de wederpartij zijn verplichtingen jegens Ouderpeilpunt tot aan dat moment nakomen.
Artikel 18: Annulering, opschorting
1. Indien de wederpartij een bestelopdracht wil annuleren, mag Ouderpeilpunt van de wederpartij een gefixeerde schadevergoeding vragen voor alle gemaakte kosten en de door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst. Naar keuze van Ouderpeilpunt en afhankelijk van de al verrichte leveringen bedraagt deze schadevergoeding 50% van de overeengekomen prijs.
2. De wederpartij vrijwaart Ouderpeilpunt voor uit de annulering voortvloeiende aanspraken van derden.
3. Ouderpeilpunt mag de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door de wederpartij betaalde bedragen en eventuele tegenvorderingen van de wederpartij.
4. Bij opschorting van de levering op verzoek van de wederpartij, is de vergoeding voor alle verrichte werkzaamheden/geleverde diensten per direct opeisbaar en mag Ouderpeilpunt deze bij de wederpartij in rekening brengen. Dit geldt ook voor al gemaakte kosten, kosten voortvloeiend uit de opschorting en/of uren die op het moment van opschorting al door Ouderpeilpunt zijn gereserveerd voor de opschortingsperiode.
5. Kosten die voor Ouderpeilpunt voortvloeien uit het hervatten van de levering, zijn voor rekening van de wederpartij. Indien de uitvoering van de overeenkomst na de opschorting niet kan worden hervat, mag Ouderpeilpunt de overeenkomst door een schriftelijke verklaring aan de wederpartij ontbinden.
Artikel 19: Toepasselijk recht, bevoegde rechter
1. Op de tussen partijen gesloten overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
2. Eventuele geschillen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van Ouderpeilpunt, maar Ouderpeilpunt behoudt altijd het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van de wederpartij.
3. Ongeacht de keuze van Ouderpeilpunt, behoudt de consument altijd het recht het geschil voor te leggen aan de wettelijk bevoegde rechter. De consument moet deze keuze binnen een maand na ontvangst van de dagvaarding kenbaar maken aan Ouderpeilpunt.
4. Indien de wederpartij gevestigd is buiten Nederland, mag Ouderpeilpunt er voor kiezen het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in het land of de staat waar de wederpartij gevestigd is.
Datum: 01-12-2021
Bijgewerkt: 22-02-2022