Waarom het belangrijk is dat hulpverleners naar ouders luisteren

Waarom het belangrijk is dat hulpverleners naar ouders luisteren

Goede communicatie tussen hulpverleners en ouders is enorm belangrijk voor het welzijn van het kind in de jeugdzorg én jezelf. Als hulpverleners goed luisteren naar jou als ouder, wordt de samenwerking beter. En dit zorgt voor een veiligere en stabielere omgeving voor je kind. In dit artikel leggen we uit waarom luisteren naar ouders in pleegzorg zo belangrijk is en geven we tips aan hulpverleners om de communicatie te verbeteren.

Luisteren naar het belang en de emotionele toestand van ouders

Voor hulpverleners is pleegzorg hun werk. Voor ouders gaat het om hun kind. Dat verschil zorgt er soms voor dat er verwarring, onbegrip, irritaties of zelfs strijd ontstaat. Het is daarom belangrijk dat hulpverleners de gevoelens van jou als ouder serieus nemen.

Hulpverleners horen ‘door de ogen van jou als ouder’ hun werk te doen. Het luisteren naar jouw zorgen en ervaringen is een blijk van respect en waardering. Daardoor krijgt een hulpverlener beter inzicht in wat je kind nodig heeft. En dat is de basis om een vertrouwensband met jou als ouder op te bouwen, zodat je samen betere beslissingen kunt nemen.


“Ouders willen zich serieus genomen en gehoord voelen. Ze hebben vaak een kwetsbare, afhankelijke positie ten opzichte van hulpverleners, zeker als het gaat om gedwongen hulp. Daar moet je als instantie zorgvuldig mee omgaan.” - Saskia, hulpverlener


Zo’n vertrouwensband begint al bij het eerste contact. Je hebt het zelf misschien weleens meegemaakt: bij sommige mensen voel je meteen een klik, terwijl dit gevoel bij anderen misschien nooit echt komt. In het eerste geval stel je je waarschijnlijk sneller open en durf je meer van jezelf te laten zien. Voor ouders is het vaak niet makkelijk om hulp te vragen. De klik is het begin van een vertrouwensband, die ontstaat door openheid en gelijkwaardigheid. Zorg dat je die als ouder voelt.

Actuele en juiste informatie

Hulpverleners vertrouwen soms te veel op oude informatie, terwijl de situatie van ouders snel kan veranderen. Blijf als hulpverlener daarom altijd nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen en ervaringen van ouders. Vraag bijvoorbeeld hoe het nu met de ouder gaat en kijk niet alleen naar wat er vroeger is gebeurd. Gemeenten kunnen dossiers opvragen bij vrijwillige hulpverlening, maar als hulpverlener is het belangrijk om niet te oordelen op basis van deze dossiers.

Het is net zo belangrijk om te erkennen wat goed gaat en positieve veranderingen aan te moedigen als om problemen aan te pakken. Dit helpt jou als ouder om je gehoord en gesteund te voelen, wat zorgt voor een betere samenwerking.


"Mijn zoon is wel in staat om een kind op te voeden, maar niet alleen. Het punt is dat het meisje vorig jaar uit huis is geplaatst bij de zus van de moeder, dus in het familienetwerk. Dan denk je dat je een soepele omgangsregeling houdt, maar in plaats daarvan wordt er door de voogd alleen maar gekeken naar wat niet kan en niet naar wat wel kan.” - Renate


Oordeel niet op basis van dossier

Een dossier laat maar een deel van het verhaal zien. Het is daarom belangrijk om als hulpverlener niet te snel conclusies te trekken op basis van wat er op papier staat. Oordeel niet zonder in gesprek te gaan met ouders en hun ervaringen. Ouders zijn de beste ervaringsdeskundigen over hun kinderen en als hulpverlener is het waardevol om met een nieuwsgierige houding het gesprek in te gaan.



"In oktober is er weer een nieuwe rechtszaak. Dan wordt er bepaald of mijn kleindochter definitief uit huis gaat. Mijn zoon snapt niet wat hij fout heeft gedaan. Er is geen aanvullend onderzoek gedaan naar wat er nu precies mis is met mijn zoon. Voor hem is dat heel onzeker. Je zou graag meer empathisch vermogen willen zien om samen te kijken hoe je het wel voor elkaar kunt krijgen." - Renate



Bovenstaande ervaring laat zien hoe belangrijk het is om nieuwsgierig te zijn naar en open te staan voor het volledige verhaal van ouders. Door met hen in gesprek te gaan, kun je als hulpverlener nieuwe inzichten krijgen en de situatie beter begrijpen. Dit zorgt voor een eerlijkere beoordeling en geeft ouders het gevoel dat hun stem belangrijk is.

Respectvolle aanspreking


Respect is de basis van goede communicatie en vertrouwen. Daarom is het goed als hulpverleners in het begin van de samenwerking al vragen aan jou als ouder hoe je aangesproken wilt worden. Sommige ouders willen bij hun voornaam genoemd worden, anderen liever als "moeder" of "moeder van...". Respectvol communiceren helpt om een gelijkwaardige relatie op te bouwen.

Een goede manier om dit te ondersteunen, is door bijvoorbeeld een ambulante begeleider mee te nemen naar gesprekken. Hier is vaak een indicatie voor nodig via het Wmo, maar een goede vriend of familielid kan ook waardevol zijn om je bij te staan. Dit draagt bij aan een prettige samenwerking, wat uiteindelijk goed is voor je kind.

Vijf tips voor professionals om aandacht te hebben voor ouders

Deze tips kun je delen met je hulpverlener:

  1. Maak contact: luister oprecht naar wat ik vertel, zonder haast en met echte interesse.
  2. Kom afspraken na, doe wat je zegt.
  3. Neem mij én mijn kind(eren) serieus.
  4. Maak vaker spontaan en wederkerig contact.
  5. Zorg dat je de persoon achter de hulpvraag ziet.


Meer weten over dit onderwerp?

Lees ook het artikel " Hoe zorg je ervoor dat je gehoord wordt als ouder? "


Heb jij vragen of wil jij jouw verhaal delen? Meld je dan gratis aan voor het Ouderportaal.

Over de schrijver
Harold Joëls is vader van drie kinderen (2003, 2005 en 2010). Hij is communicatieadviseur en tekstschrijver. Met zijn artikelen voor Ouderpeil.nl wil hij ouders een stem geven zodat ze hun ervaringen betekenis kunnen geven. Schrijft hij niet, dan plogt hij graag: een combinatie van hardlopen en zwerfafval rapen.
Reactie plaatsen