Hoe ga je in gesprek over je kind met een hulpverlener of gemeente?

Als ouder van een kind met een stoornis of gedragsprobleem ga je vaak met hulpverleners, jeugdbeschermers, wijkteams, medewerkers van een CJG of andere partijen in gesprek om de juiste hulp voor jouw kind of gezin te regelen.

Soms lopen tijdens deze gesprekken de emoties hoog op. Het is dan de kunst om deze heftige gevoelens de baas te blijven en het gesprek zakelijk te benaderen. Want jij zit daar met een hoger doel: je wilt het beste voor je kind. Hoe zorg je ervoor dat je het maximale resultaat bereikt? Samen met Brigitte (moeder van een kind met autisme, ADHD en agressieproblemen) delen we 7 tips.

Tip 1: Denk positief

We kennen de frustraties van ouders die geen stap verder komen bij hulpverleners, jeugdbescherming en gemeenten. Om wanhopig van te worden. Toch is het belangrijk om altijd een positieve houding aan te nemen in een gesprek.

Hoe moeilijk dat soms ook is. Ga ervan uit dat iedere professional je juist wél wil helpen. Vanuit die mindset ga je (onbewust) al heel anders een gesprek in. Denk bijvoorbeeld aan iets leuks vlak voordat je het gesprek hebt. Dat helpt om in positieve sferen te komen.

Tip 2: Bepaal je doel (en reken op een middenweg)

Jij als ouder en de hulpverlener of ambtenaar moeten het samen eens worden over een aanpak en/of volgende stap. Sta daarom open voor een oplossing waar beide partijen mee eens zijn. Natuurlijk is het begrijpelijk dat jij in een keer alles tot in de puntjes geregeld wilt hebben. En het liefst morgen. Maar de werkelijkheid is weerbarstig.

Zet daarom hoog in, maar neem genoegen met minder. Hoe je dat goed doet? Schrijf het doel van je gesprek op. Wat heb jij en wat heeft jouw kind nodig? Wat vind jij dat er moet gebeuren? Houd deze aantekeningen bij de hand tijdens het gesprek. Zo weet je wat je belangrijk vindt en kun je tijdens het gesprek terugkomen op jouw doel.

Brigitte geeft als tip: probeer te zoeken naar een middenweg en probeer oplossingen aan te dragen, zodat je gesprekspartners ernaar moeten kijken. Zo krijg je meer voor elkaar dan als je blijft tegenwerken, omdat je het niet met ze eens bent.

Tip 3: Blijf je emoties de baas

Herken je dat? Dat een oplossing voor jouw kind niet snel genoeg gaat of halfbakken wordt georganiseerd? Het liefst uit je je onvrede hierover, maar dat kan een positieve uitkomst van een gesprek in de weg staan. Brigitte, die de juiste hulp zocht voor haar zoon, heeft vaak het gevoel (gehad) dat ze moet vechten voor goede hulp.

Ze kwam er na verloop van tijd achter dat het in haar nadeel werkte als ze tijdens ieder gesprek uit haar slof schoot of de druk opvoerde. Juist het rustig blijven, uitleggen waarom zaken nodig zijn en vervolgens kleine stapjes vooruit zetten om in gesprek te blijven, helpen haar en haar gezin om steeds vooruit te kijken. Het noteren van een aantal belangrijke punten die je wilt bespreken kunnen jou helpen om zakelijk te blijven.

Ook Richard geeft die tip mee aan ouders: ‘Die emoties werken tegen je, weet ik nu. Mijn tip aan alle ouders met kinderen die uit huis zijn geplaatst: stribbel niet tegen. Dat deden wij en daar bereik je niets mee.’

Tip 4: Breng zelf ideeën in en zet ze op papier

Als je binnenkort op gesprek gaat, kun je het gesprek thuis al voorbereiden. Hierdoor krijg je zelf misschien al goede ideeën voor mogelijke oplossingen. Jij kent je kind het beste en weet vaak prima wat jullie nodig hebben. Zet je ideeën meteen op papier.

Toen Brigitte in gesprek ging met de gemeente, had ze het gevoel dat de ambtenaar nog niet de juiste kennis in huis had. In dat gesprek deelde ze haar eigen ideeën. Ze vroeg bijvoorbeeld om haar gezin te ontlasten door haar zoon in het weekend ergens te laten logeren.

Als dat niet is ingekocht, kun je bijvoorbeeld vragen: ‘Kunnen we via een andere weg of afdeling misschien iets opzetten?’ Meedenken geeft energie en wordt gewaardeerd. Jouw ideeën zijn misschien niet dé oplossing, maar mogelijk wel ‘het haakje’ naar de oplossing.

Tip 5: Vraag goed door

Snap je een professional niet of is de hulpverlener of gemeenteambtenaar onduidelijk? Het komt vaker voor in een gesprek dat je elkaar even niet begrijpt. Dat is niet erg. Vragen stellen is dan dé manier om samen tot concrete oplossingen te komen. Vraag bijvoorbeeld: ‘Wat bedoel je precies?’ of ‘Hoe kan jullie oplossing ons en ons gezin helpen?’ Schaam je nooit om lekker veel vragen te stellen. Dat is juist goed.

Tip 6: Leg jouw situatie uit

Brigitte ervaarde dat de gemeente of de jeugdzorginstelling niet altijd ervoor open stonden om out of the box te denken. Ze willen vaak wel maatwerk leveren, maar dat kan niet altijd. En soms heeft een professional een tunnelvisie. Vraag daarom of je jouw situatie mag uitleggen, zodat de hulpverlener of gemeenteambtenaar jouw situatie beter begrijpt.

Bij de sociale dienst vond Brigitte iemand die luistert naar haar zoon en hem begrijpt. Die persoon helpt haar zoon nu op weg om verder te komen in zijn leven.

Tip 7: Geef duidelijke uitleg

Leg altijd uit ‘waarom’ jij iets vindt of ergens zo over denkt, zodat je in gesprek blijft. Zo krijg je meer voor elkaar, dan als je blijft tegenwerken. Voel je je snel boos of verdrietig worden tijdens een gesprek, vraag dan of iemand die jou begrijpt meegaat naar het gesprek. Iemand die praktisch meedenkt en je geestelijk kan ondersteunen. Iemand die je vertrouwt of iemand die net zo ervaren is als jij. Hij of zij kan jou helpen om duidelijk uit te leggen wat je nodig hebt.

Deel ook jouw tip op het Ouderportaal

Heb je ook een tip om een gesprek met een professionele hulpverlener of gemeente positieve vibes te geven? Reageer hieronder of deel je tip in het Ouderportaal.

Naar het Ouderportaal

Over de schrijver
Harold Joëls is vader van drie kinderen (2003, 2005 en 2010). Hij is communicatieadviseur en tekstschrijver. Met zijn artikelen voor Ouderpeil.nl wil hij ouders een stem geven zodat ze hun ervaringen betekenis kunnen geven. Schrijft hij niet, dan plogt hij graag: een combinatie van hardlopen en zwerfafval rapen.
Reactie plaatsen