Hoe zorg je ervoor dat je gehoord wordt als ouder?

Hoe zorg je ervoor dat je gehoord wordt als ouder?

Het kan erg lastig en emotioneel zwaar zijn voor jou als ouder als je het gevoel hebt niet gehoord te worden door hulpverleners. In dit artikel vind je eenvoudige tips en duidelijke stappen die je kunnen helpen om ervoor te zorgen dat er wél echt naar je wordt geluisterd. Ook lees je waar je terecht kunt als je je niet gehoord of gezien voelt.

De impact van niet gehoord worden

Als je als ouder het gevoel hebt niet gehoord te worden, kan dit leiden tot gevoelens van machteloosheid en frustratie. Je voelt je buitengesloten van beslissingen die je kind direct aangaan en weet misschien nauwelijks wat hun rechten zijn. Je vertrouwen in de jeugdzorg en hulpverleners kan op die manier minder worden.

“Als een hulpverlener in een belangrijk gesprek plotseling zegt: ‘Ik hoor je, ik luister naar je, maar nu is het 17.00 uur en ga ik naar huis’, dan is het alsof je een nummer bent. Hup, klaar en door. Dat gebrek aan positieve aandacht roept gevoelens van afwijzing op. Het voelt alsof je wordt vergeten. Alsof je niet bestaat. Dat hoort niet.” - Rowena

Dit kan een negatieve impact hebben op het emotionele welzijn van jou als ouder en zelfs de relatie met je kind beïnvloeden. Het is van groot belang dat jij als ouder serieus genomen wordt en dat je ook stappen onderneemt als je dit niet zo ervaart. Dit helpt jou om actief betrokken te blijven bij de zorg van je kind.

Waar kun je terecht?

Als je je niet gehoord voelt, is het belangrijk om te weten waar je terecht kunt voor hulp. Je kunt contact opnemen met de vertrouwenspersoon binnen de jeugdzorginstelling en/of een klacht indienen bij de klachtencommissie van de organisatie. 

Voel je je weggezet als een leugenaar? Dan kun je terecht bij Jeugdstem (het voormalige AKJ, Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg) voor ondersteuning en advies. Zij kunnen je helpen om je verhaal op een duidelijke manier naar voren te brengen en je bijstaan in gesprekken met de betrokken instanties. 

Jeugdstem: ondersteuning en rol

Naast het helpen van ouders, ondersteunt Jeugdstem ook kinderen die te maken hebben met jeugdzorg. Bijvoorbeeld wanneer er dingen in de hulpverlening niet goed lopen, als je iets niet begrijpt of als je wil dat er iets verandert. Ze bieden advies, begeleiding en een luisterend oor. Alles wat je met Jeugdstem bespreekt, wordt vertrouwelijk behandeld. Ze kunnen ook helpen om te zoeken in het jeugdzorgsysteem naar begeleiding, ervoor zorgen dat je klachten duidelijk op papier worden gezet en je adviseren over de stappen die je moet zetten. 

Jouw verhaal in het dossier

Als ouder heb je het recht om jouw verhaal in het dossier van je kind te zien. Het is belangrijk om dit aan te geven bij de hulpverlener. Vraag om inzage en zorg ervoor dat jouw perspectief goed wordt weergegeven. Dit helpt om ervoor te zorgen dat iedereen die met jou en je kind te maken heeft, jouw kant van het verhaal kent. 

“Ik zou tegen hulpverleners willen zeggen dat ze heel goed moeten kijken en luisteren naar het belang en de emotionele toestand van de ouders. Vooral als er geen sprake is van huiselijk geweld, misbruik en dergelijke. Je hebt te maken met mensen die zielsveel van een kind houden. Er wordt alleen maar gekeken naar onderzoeken die er ooit gedaan zijn en gemiddelden die er zijn. Bekijk het per geval. Verlies nooit uit het oog dat je met kinderen en ouders te maken hebt.” - Marie

Stappenplan voor gehoord worden

Als je je niet gehoord voelt door de hulpverlening, volg dan deze stappen:

1. Maak het bespreekbaar: 

Praat met de jeugd- en gezinsbeschermers, zoals de voogd of medewerkers van de gecertificeerde instelling (GI). Dit zijn de organisaties die kinderbeschermingsmaatregelen uitvoeren.

2. Bereid het gesprek goed voor: 

Denk na over wat je wilt zeggen en welke punten je belangrijk vindt. Schrijf deze punten ook op. Maak tijdens het gesprek aantekeningen, zodat je belangrijke dingen niet vergeet. 

3. Ga in gesprek met pleegouders en gezinsouders:

Dit kan helpen om een beter begrip te krijgen van elkaars standpunten en om samen tot oplossingen te komen. 

4. Maak duidelijke afspraken: 

Na het gesprek is het belangrijk om concrete afspraken te maken en deze vast te leggen. Bekijk op een later moment of deze afspraken zijn nagekomen.

5. Neem contact op met een manager of leidinggevende:

Als je er samen niet uitkomt, vraag dan om een gesprek met iemand die hoger in de organisatie staat, zoals een manager of leidinggevende. 

6. Schakel Jeugdstem in:

Jeugdstem is altijd beschikbaar om je te ondersteunen in elke situatie.

Boekentip

Voor ouders die sterker willen staan, is het boek ‘Kinderen zijn geen puppy’s’ van Jürgen Peeters en Sofie van Gestel een aanrader. Het biedt inzicht in het gedrag van kinderen en hoe je als ouder kunt omgaan met moeilijke situaties.

Eigen verhaal opschrijven en gesprek aanvragen

Als je je niet gehoord, gezien of gesteund voelt, is het soms goed om je verhaal op papier te zetten. Dit helpt je om je gedachten te ordenen en je standpunt duidelijk over te brengen. Schrijf je verhaal op en vraag om een gesprek met de hulpverlener om dit te bespreken.

Lotgenotencontact

Ervaringen delen met anderen die in dezelfde of een vergelijkbare situatie zitten als jij, kan enorm helpen. Via platforms zoals Ouderpeil.nl kun je in contact komen met lotgenoten. Deze online community biedt een veilige plek waar je ervaringen kunt uitwisselen en elkaar kunt steunen. Samen sta je sterker en kun je zorgen voor betere ondersteuning.


Heb jij vragen of wil jij jouw verhaal delen? Meld je dan gratis aan voor het Ouderportaal.


Over de schrijver
Harold Joëls is vader van drie kinderen (2003, 2005 en 2010). Hij is communicatieadviseur en tekstschrijver. Met zijn artikelen voor Ouderpeil.nl wil hij ouders een stem geven zodat ze hun ervaringen betekenis kunnen geven. Schrijft hij niet, dan plogt hij graag: een combinatie van hardlopen en zwerfafval rapen.
Reactie plaatsen