De overgang van de basisschool naar de middelbare school is vaak heel spannend. Zeker als je autisme hebt. Rick houdt het goed vol op de reguliere basisschool. Zijn klas is stabiel en de meesters en juffen houden rekening met hem. Maar op de middelbare school stort hij na 3 maanden in.
‘Ik zag mijn zoon stiller en stiller worden. De druk op de middelbare school was veel te groot. De klassen en leerkrachten wisselden elk uur en hij kreeg veel huiswerk’, vertelt Ione.
‘Op een gegeven moment moest hij mee op kamp. Ik gaf op school aan dat ik dat liever niet wilde. Maar hij moest mee. Op de tweede dag kon ik hem halen. Dat kamp was voor hem de druppel. Hij wilde niet meer terug naar school en is anderhalf jaar thuis gebleven.’
Voortgezet speciaal onderwijs beter?
Rick werd opgenomen bij Yulius ter observatie. Daar werd de diagnose autisme gesteld. Toen hij thuis kwam te zitten en psychische hulp kreeg, leerde Rick wie hij was. En hij leerde dat hij voor zichzelf moest vechten.
Een ding wist hij zeker: hij wilde weer naar school. Kon hij weer terug naar een reguliere middelbare school? Of was het voortgezet speciaal onderwijs beter? Het werd een combinatie tussen cluster 4-onderwijs op het VSO en ‘gewone’ vakken op de reguliere school aan de overkant.
Regulier onderwijs én voortgezet speciaal onderwijs
‘De reguliere middelbare school deed een proef om te kijken of autistische kinderen in het reguliere onderwijs zouden passen. Rick volgde cluster 4-onderwijs, en ging voor bepaalde vakken zoals Engels en wiskunde naar het reguliere onderwijs aan de overkant.’
Door die combinatie raakte hij niet overvraagd of overprikkeld. En zo heeft hij zijn havo diploma gehaald. Nu studeert hij aan de Hogeschool Rotterdam. Hij wil maatschappelijk werker worden, zodat hij er kan zijn voor andere kinderen met autisme.
Tip voor ouders die passend onderwijs zoeken
Ione: ‘De overgang van regulier naar voortgezet onderwijs is pittig. Als ouder weet je dat je kind anders is dan de rest. Ik heb altijd geprobeerd mijn zoon niet te veel te pushen.’
‘Mijn tip aan andere ouders. Praat veel met je kind over hoe hij of zij de toekomst ziet en laat hem zelf beslissingen nemen. En ga vooral ook het gesprek aan met juffen en meesters. Kijk wat er mogelijk is binnen het reguliere onderwijs. Een goede leerkracht gaat voor die kinderen.’
Rick is een fictieve naam om zijn privacy te beschermen.