Speciaal onderwijs?! Daar gaat mijn kind mooi niet naartoe. Althans, dat dacht Bart in eerste instantie. Hij was bang dat zijn dochter een stempel kreeg en in een buitencategorie belandde. Maar op het speciaal onderwijs kwam Rosa tot rust. ‘Achteraf had ik deze stap twee jaar eerder moeten nemen.’
‘In groep 6 van de basisschool was haar gedrag niet meer te handhaven. Ze had woedeaanvallen en die leidden regelmatig tot ruzies met klasgenootjes. Een psycholoog van Lucertis kwam met een diagnose: Rosa had ptst (posttraumatische stressstoornis). De buien van Rosa werden heftiger op school. Totdat Bart besloot om zijn dochter van school te halen.
Rosa ging via het traject Blijf Op School (BOS) naar een kleine klas op een andere basisschool. Daar werd gekeken of Rosa mee kon draaien op het regulier onderwijs of dat ze toch beter af zou zijn op het speciaal onderwijs. Bart: ‘Het advies dat we kregen was regulier onderwijs. Maar na nog een jaar proberen op weer een andere basisschool bleek regulier onderwijs toch niet haalbaar voor Rosa.
Uiteindelijk kwam de dochter van Bart na wederom een traject van goed kijken naar wat Rosa kan en wat ze nodig heeft, uit op het speciaal onderwijs. Bart: ‘Mijn tip aan andere ouders: handel sneller en wees meer doortastend. Ik had een vooroordeel over speciaal onderwijs. Ik dacht: mijn kind heeft gedragsproblemen, maar dan hoeft ze toch niet gelijk naar speciaal onderwijs?’
Regulier onderwijs was te hoog gegrepen
‘Wij zagen wel dat regulier onderwijs te hoog gegrepen was, maar we zochten toch een oplossing binnen regulier onderwijs. Achteraf gezien had ik het prettig gevonden als een deskundige tegen me had gezegd: “Luister, we gaan even zitten om goed over alle keuzes te praten.”
Veel deskundigen waren met ons bezig, maar allemaal vanuit hun eigen traject. Hun deskundigheid was niet gebundeld. Puntje bij paaltje, waren wij als ouders verantwoordelijk voor de keuze van onderwijs. Logisch, maar wij hadden niet voldoende kennis om snel een goede keuze te maken.
Tip aan ouders: handel sneller
‘Ik zie dat die periode Rosa meer beschadigd heeft dan ik dacht. Ze was aan haar lot overgelaten en dat heeft een weerslag gehad op haar. Op het speciaal onderwijs kwam Rosa tot rust. Ze kon beter naar zichzelf kijken en wij naar haar. Daardoor kwam de harmonie terug.
Dus ouders: handel sneller! Wees doortastender en ga op zoek naar informatie. Makkelijk is dat niet, want je wordt in een traject meegezogen. Je kunt misschien rationeel denken: welke praktische informatie heb ik nodig? Maar emotioneel kom je daar niet aan toe. Je bent alleen bezig met brandjes blussen.
Nog een tip van Bart: zoek een professional, een mentor die weet wat er allemaal kan en mag. Die het speelveld overziet. En die samen met jou de beste opties voor jouw kind bespreekt. Zo kun je als ouder betere keuzes maken.’
Gerelateerde informatie
In de kennisbank van Ouderpeilpunt vind je honderden blogs met handige tips en adviezen. Heb je deze blogs al gelezen:
- Speciaal onderwijs is niet voor alle kinderen
- Alles over het speciaal onderwijs in Nederland
- Van de basisschool naar het speciaal onderwijs: tien tips van Diana
Wil je jouw verhalen delen?
Twijfel jij ook welke vorm van onderwijs geschikt is voor je kind? Of gaat jouw kind van de reguliere basisschool naar speciaal onderwijs? Deel je verhaal met andere ouders op het ouderportaal. Meld je aan bij Ouderpeilpunt ouderportaal. Als ouder sta je er niet alleen voor. Er zijn veel ouders die dezelfde uitdagingen tegen komen. Via het Ouderpeilpunt ouderportaal deel je jouw ervaringen met andere ouders. Het ouderportaal is de plek waar ouders elkaar vinden voor steun en advies. In een afgeschermde en veilige omgeving vind je een luisterend oor van lotgenoten.