arrow_drop_up arrow_drop_down
ADHD en gymles: hoe zorg je dat de gymles soepel verloopt?
1 december 2020 
in School

ADHD en gymles: hoe zorg je dat de gymles soepel verloopt?

Heeft je kind ADHD of klachten die daarbij passen, dan kan een gymles een behoorlijke uitdaging zijn. Is je kind hyperactief en erg druk? Dan kan de gymles het hoogtepunt maar ook het dieptepunt van de dag zijn. Je kunt je energie kwijt, maar er komen ook veel prikkels op je kind af. Vraag jij je als ouder af wat jij kunt doen om je kind te helpen?

Gym, sport en spel is erg belangrijk

Voor alle kinderen is sport en spel erg belangrijk. De gymles, de sportvereniging, de schoolpauzes, ze zijn belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Ze kunnen hun energie kwijt en ontwikkelen zich door het contact met andere kinderen en de beweging. Voor kinderen die vaak druk zijn en impulsief reageren (ADHD-gedrag), geldt dat misschien nog wel meer.

Maar dit kan ook tot lastige situaties tijdens gym leiden, voor je kind, voor de klasgenootjes en voor de gymleerkracht. Zoals bij Bram.

Bram heeft zin in gym

Bram (10) heeft zin in gym. Hij rent de gymzaal in voor de anderen uit. In de hoek ligt een vergeten hockeystick. Hij pakt de stick en loopt er zwaaiend en joelend mee door de zaal. Jim (een klasgenootje) komt ook binnen en rent lachend achter Bram aan. Bram let even niet op en raakt Jim op het hoofd met de stick. Jim schrikt en begint te huilen. De gymleraar komt binnen en neemt Jim onder zijn hoede. Bram is geschrokken van de hele situatie. De gymles is nog maar net begonnen maar zijn prikkelemmer zit al behoorlijk vol. Als hij thuiskomt is hij van slag. Dat uit zich bij Bram doordat hij niet tot rust komt.

Voor de moeder van Bram is dit vervelend. Ze heeft al zo vaak het gevoel dat ze zich moet verdedigen in de buitenwereld. Ze doet haar best. Maar makkelijk is het niet altijd. Ze spreekt het uit met de ouders van Jim. Met de gymleraar bespreekt hoe ze situaties als deze voorkomen. En thuis heeft ze de handen vol aan de onrust van Bram. 

Waarom triggert een gymles hyperactiviteit en drukte?

Veel kinderen worden blij en uitgelaten als ze de gymzaal binnengaan. Net als jonge honden op een groot leeg strand. Voor kinderen met ADHD gedrag geldt dit nog meer. In de gymzaal is de dagelijkse klassenstructuur even weg. Je kind komt in een nieuwe wereld waar ze even lekker even gek en vrij kunnen zijn. Het triggert echter ook hyperactief gedrag bij je kind door dingen als:

  • De nieuwe omgeving, de gymzaal. Vaak is een gymzaal kouder. Je kind moet wennen aan de temperatuurverschillen.
  • Het verkleden, de gymkleding gaat aan. Het omkleden vraagt een stukje concentratie. Zeker wanneer je kind snel wil omdat het zin heeft in gym.
  • De grote ruimte, die prikkelt tot ontdekken.
  • De spellen, vaak komen daar sterke prikkels van winnen, verliezen en samenspelen bij kijken. En dat niet alleen, je kind wordt geconfronteerd met dingen als een bal die tegen hem aan gegooid wordt of het vallen van een toestel. Dit is erg intens.

Hoe reageert je kind op gym?

Als je kind ADHD heeft en impulsief of druk gedrag getriggerd wordt, dan kan dit leiden tot de volgende situaties.

  • Je kind is lastig te bereiken door de docent. Doordat hij/zij alle prikkels aan het verwerken is, kan de instructie van de docent net even te veel zijn. Het is geen onwil.
  • Je kind raakt overprikkeld door het gebrek aan structuur en het even loslaten van de normale schoolregels. De grote gymzaal en alle rennende kinderen zijn overweldigend. Gevolg is dat de impulsiviteit getriggerd wordt waardoor hij/zij over grenzen gaat.
  • Je kind kan tijdens de gymles overprikkeld raken en boos, verdrietig of anders reageren
  • Je kind kan achteraf last krijgen van de prikkels van de gymles: als het thuis is kan het zich gaan ‘afreageren'

Hoe voorkom je overprikkeling tijdens een gymles?

We hebben twee praktische tips voor je op een rij gezet:

Praat met de docent

Leg op school en aan de gymdocent uit wat de situatie is van je kind, dat het overprikkeld kan raken en ADHD heeft. Bespreek dat je kind behoefte heeft aan structuur, aan korte opdrachten en uitleg bij elk onderdeel van de gymles. Structuur kan bijvoorbeeld aangebracht worden door het kind voor de gymles niet al vrij door de gymzaal te laten rennen. Hier kaderen betekent meer rust voor je kind.

Neem de gymles door

Bespreek de gymles vooraf met je kind, of vraag de docent dit te doen. Vertel wat er tijdens de gymles gaat gebeuren. Zo verminder je de drukte in het hoofd van je kind.

Gerelateerde informatie

In de kennisbank van Ouderpeilpunt vind je honderden blogs met handige tips en adviezen. Heb je deze blogs al gelezen:

Je bent niet de enige! Ouderpeilpunt Ouderportaal

Je bent niet de enige die worstelt met gedrag van je kind tijdens sport, spel en gym. Er zijn velen die in hetzelfde schuitje zitten. Als ouder van een kind met ADHD sta je er niet alleen voor. Er zijn veel ouders die dezelfde uitdagingen tegen komen. Via het Ouderpeilpunt ouderportaal kun je je ervaringen delen met andere ouders. Het ouderportaal is de plek waar ouders elkaar vinden voor steun en advies. In een afgeschermde en veilige omgeving vind je een luisterend oor van lotgenoten.

Naar het Ouderportaal

Over de schrijver
Gery Stevens is freelance tekstschrijver, SEO specialist en webdesigner. Ze ondersteunt het team van Ouderpeilpunt met het schrijven van blogs en websitewerkzaamheden. Zo draagt ze bij aan de missie van Ouderpeilpunt om meer ouders te bereiken.
Reactie plaatsen