ADHD en sport: hoe gaat dat met jouw kind?
01 november 2020 
4 min. leestijd

ADHD en sport: hoe gaat dat met jouw kind?

Heeft je kind ADHD? En doet je kind ook aan sport? Sporten is heel gezond, maar soms ook lastig te organiseren als je kind ADHD heeft. Vooral in teamsporten levert dit soms vraagstukken op. Maak jij je zorgen over je kind als het om sporten gaat? In dit artikel gaan we in op ADHD en sport en nemen we een paar tips door voor jou als ouder.

Sport is super belangrijk voor je kind, juist bij ADHD

Juist voor een kind met ADHD klachten, is sport heel belangrijk. Waarom? Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat sport en beweging een positief effect heeft op druk en ongeconcentreerd gedrag. Je merkt dat op de volgende manieren:

  • Je kind kan beter de aandacht richten en vasthouden
  • Je kind kan overtollige energie kwijt
  • Je kind ontwikkelt zich motorisch goed
  • Je kind krijgt meer gevoel van eigenwaarde
  • Je kind (afhankelijk van de tak van sport) is handiger in het contact met anderen (sociale vaardigheden)
  • Heeft je kind medicatie, dan zie je dat je kind toe kan met een lagere dosering

Aandacht richten en sporten

Sport vergroot je vermogen om je op dingen te kunnen concentreren. Vooral om dat voor een langere tijd achter elkaar te doen, iets waar je vaak moeite mee hebt als je ADHD hebt. Ook helpt sporten bij het maken van onderscheid tussen informatie die wel en niet relevant is, voor ADHD’ers ook erg waardevol.

Met sport kan je kind de energie kwijt

Sporten helpt je kind om op een positieve manier overmatige energie of agressieve gevoelens kwijt te raken. Het is daarbij wel belangrijk dat je een sport kiest die ook echt bij je kind past. Een sport die hij/zij leuk vindt.

Sport en ADHD kan lastig te combineren zijn

Sporten kan voor jouw kind met ADHD ook lastige situaties opleveren. Een training of wedstrijd kan in plaats van minder stress juist meer stress opleveren. Je kind wordt er drukker of hyperactief van. Waar zit ‘m dat in?

  • Nieuwe omgeving. Zeker bij uitwedstrijden krijgt je kind extra prikkels. Eerst de reis in de auto en dan de andere sportomgeving.
  • Omkleden en douchen. Ook deze handelingen met anderen om je heen kan voor triggers en prikkels zorgen.
  • De vrijheid van het speelveld. Het veld is vaak een grote ruimte waar veel kan.
  • De spanning. Bij sport en spel gaat het om winnen, verliezen, samenspelen. Dit kan voor spanning en dus extra prikkels zorgen.

Hoe vind je een sport die past bij jouw kind?

Welke sport past bij jouw kind? We geven een paar voorbeelden.

Tennis en badminton

Twee sporten die vaak goed passen bij kinderen met ADHD, zijn badminton en tennis. Je leert je op de bal of de shuttle te concentreren. Als wedstrijden met winnen of verliezen te spannend is, kan je bij deze twee sporten ook prima alleen lekker trainen.

Paardrijden en judo

Ook paardrijden is een sport die je vaak goed kunt doen als je ADHD hebt. Het contact met dieren en in dit geval met pony’s of paarden, kan een positief effect hebben op de drukte en onrust in het hoofd van je kind.

Judo is een goede sport om energie en agressie op een gezonde en verantwoorde manier in kwijt te kunnen. De oefeningen duren maar kort en er zijn strakke regels. Het is bij judo wel even aftasten of het lukt goed om te gaan met het fysieke contact.

Balsporten

Fysieke contact maakt dat teamsporten veel kinderen met ADHD minder liggen. Bij teamsporten, zeker als daar een bal aan te pas komt, komt bovendien samenspel om de hoek. Dat kan lastig zijn als je ADHD hebt. Je moet een strategie afspreken met teamgenoten en aanwijzingen van de trainer langs de lijn opvolgen. En dat is lastig als het druk is in je hoofd.

Duidelijke regels

Er zijn ook kinderen met ADHD die juist wel goed meedoen aan een teamsport, zolang er maar duidelijke regels zijn. Bij volleybal en korfbal vooral is dat zo. Dan is teamsport goed te doen en leer je op een leuke manier sociale vaardigheden aan.

Zeven praktische tips over sport en ADHD voor ouders

  1. Kies een sport die het kind leuk vindt, dit is beter vol te houden. Soms betekent dit een sport uitproberen die minder passend lijkt.
  2. Zoek een sport met duidelijke regels op de training en in de wedstrijd, kinderen met ADHD hebben hier behoefte aan.
  3. Overleg met begeleiders en trainers. Je kind heeft vaker uitleg nodig, wat tijd en geduld vraagt.
  4. Een individuele sport is meer geschikt dan een teamsport als je kind problemen heeft met sociale contacten.
  5. Vind je kind het moeilijk met teleurstellingen en verlies om te gaan, kies dan geen sport met veel competitie en strijd.
  6. Leg de lat niet te snel te hoog. Haalbare doelen zijn belangrijk voor je kind, frustraties omdat de lat te hoog ligt, geeft veel onrust.
  7. Stel je positief op. Stimuleer je kind, beloon goed gedrag en bespreek dat ‘fouten’ erbij horen.

Gerelateerde informatie

In de kennisbank van Ouderpeilpunt vind je honderden blogs met handige tips en adviezen. Heb je deze blogs al gelezen:

Wil je sparren over ADHD?

Wil je jouw zorgen en verhaal over ADHD delen met andere ouders en tips van anderen krijgen? Meld je aan bij Ouder Peilpunt ouderportaal. Als ouder van een kind met ADHD sta je er niet alleen voor. er zijn veel ouders die dezelfde uitdagingen tegen komen. Via het Ouder Peilpunt ouderportaal kun je je ervaringen delen met andere ouders. Het ouderportaal is de plek waar ouders elkaar vinden voor steun en advies. In een afgeschermde en veilige omgeving vind je een luisterend oor van lotgenoten.

Naar het Ouderportaal

Over de schrijver
Gery Stevens is freelance tekstschrijver, SEO specialist en webdesigner. Ze ondersteunt het team van Ouderpeilpunt met het schrijven van blogs en websitewerkzaamheden. Zo draagt ze bij aan de missie van Ouderpeilpunt om meer ouders te bereiken.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down