Timo is een leuke jongen van zeven jaar. Vrolijk, veel vriendjes. Gezellig, maar wel vaak druk. Hij kan niet zo goed zijn eigen grenzen aangeven. Hij is gevoelig voor prikkels en heeft niet altijd door wat vriendjes bedoelen. Timo heeft autisme.
Diagnose autisme
‘De diagnose werd eigenlijk al gesteld in de kleuterklas. Door de juf,’ zegt Jeanine, moeder van Timo. ‘Tijdens de eerste rapportbespreking kregen wij te horen dat er iets heel ergs was met Timo. Timo was druk, luisterde niet, was steeds afwezig. Het was vast autisme en dat paste niet in de klas.’
Boos
Jeanine en haar man schrikken heel erg. Maar worden vooral boos. Zij hebben ook wel door dat Timo niet helemaal hetzelfde reageert als leeftijdsgenootjes. Maar iets heel ergs, dat vinden ze eigenlijk wel heel overdreven. Jeanine: ‘En meteen de aanname: het is autisme. Lekker makkelijk! Daar is toch een diagnose voor nodig?
Ons kind werd meteen weggezet als iets aparts. En alles in mijn lijf schreeuwde: dat zullen we nog wel eens zien!’
Plan
Jeanine en haar man vragen door. Of er veel problemen zijn in de les. Of Timo niet kan meekomen. Maar dat blijkt in eerste instantie niet altijd zo te zijn. Wel is Timo snel afgeleid. En begrijpt hij niet alles. Er volgen veel gesprekken op school. Met de juf. Met de intern begeleider. Er wordt een plan opgesteld.
Oordeel
Jeanine: ‘Het oordeel was al geveld. Ik had het gevoel dat ze verder niet wilden luisteren. Ik vond daarnaast dat Timo te jong was voor een diagnose. Ik wilde er niet aan. Ik kende niemand met een kind met autisme. Ik was bang voor de vooroordelen. En ik wilde het label niet voor Timo. Het ging gewoon allemaal te snel.’
Aandacht
Uiteindelijk gaat Timo over naar groep 2. In dat jaar heeft Timo een hele leuke, vriendelijke juf. Die Timo begrijpt. Aandacht voor hem heeft. En dat werkt, Timo bloeit op. Jeanine helpt Timo thuis met kaartjes en leert hem hoe te handelen in bepaalde situaties, door het voor te doen. Timo leert hoe hij het beste kan reageren als er bepaalde dingen gebeuren.
Tegelijkertijd krijgt de school het advies om iemand van speciaal onderwijs mee te laten kijken met Timo in de klas. Dat gebeurt en Jeanine en haar man gaan met deze dame en met de intern begeleider het gesprek aan. Jeanine: ‘Het was een verademing. Die dame gaf aan dat Timo het heel goed doet in de klas maar dat hij geholpen zou zijn met extra begeleiding op school.
Zij stemde ons eigenlijk gerust. Tegelijkertijd gaf ze ook advies aan school, hoe ze het beste om kunnen gaan met Timo.’
Zie ook:
Ervaringen
Nu zijn ze twee groepen verder. Timo kreeg twee jaar extra begeleiding van een gespecialiseerde organisatie. In de klas. Inmiddels heeft Timo wel een diagnose. Het is inderdaad een vorm van autisme. Jeanine: ‘Ik heb het een plek kunnen geven. Het moest echt even landen bij ons. Ik heb veel gelezen en veel online gezocht naar ervaringen van andere ouders. Dat hielp. Inmiddels komen ouders zelf naar mij toe. Vragen ze mij om advies.’
Aankomend schooljaar
‘Voor aankomend schooljaar heeft de school besloten dat ze die extra hulp zelf ook kunnen bieden in de klas. Het inhuren van professionals wordt te duur. Jeanine: ‘Ik houd mijn hart vast, want die extra begeleiding heeft mijn kind wel nodig om goed mee te komen. Ik hoop dan ook dat de school zelf eerlijk is en maatregelen zal nemen als het toch niet goed gaat.’
Gerelateerde informatie
In de kennisbank van Ouderpeilpunt vind je honderden blogs met handige tips en adviezen. Heb je deze blogs al gelezen:
- Kenmerken en symptomen van een kind met autisme
- De scholen zijn weer open: hoe bereid ik mijn kind met autisme hierop voor?
- Kind met autisme en vakantie. Hoe vul je de vakantie in?
Deel jouw ervaring in het ouderportaal
Op het ouderportaal delen ouders hun ervaringen over hun kind met autisme. Ook geven ze tips. Wat zijn jouw ervaringen? Wat wil jij andere ouders meegeven? Heb jij vragen of zelf tips of advies? Ga dan het gesprek aan met andere ouders in het ouderportaal.