Coronavirus: Hoe voorkom ik spanningen thuis?
28 mei 2020 
in Corona
3 min. leestijd

Coronavirus: Hoe voorkom ik spanningen thuis?

Als je dicht op elkaar zit kan de spanning oplopen. Normaalgesproken gaat je kind naar school, maar dat kan nu niet. Het Nederlands Jeugdinstituut heeft hierover informatie speciaal voor jongeren gemaakt.

Daarop staat onder andere dat praten met elkaar over wat je dwarszit erg belangrijk is. Vooral als je kind veel piekert en daardoor slecht slaapt. Stel vragen en bespreek samen waarover je je het meeste druk maakt. Verzin samen zoveel mogelijk oplossingen en kies er eentje uit waarmee je direct iets kunt doen.

Opgelopen spanningen in huis

Als het thuis niet fijn is, is dat vooral nu erg lastig. Het is niet altijd makkelijk, maar geef je kind dan de ruimte om erover te praten met een maatje. Iemand van school, een vriendje of een organisatie waarmee je kunt chatten of bellen.

Kijk hier wat jouw kind kan doen als de spanning echt hoog oploopt thuis.

Samen emotioneel de crisis door

Hoe zorg je er als ouder voor dat je kind en jullie gezin samen deze coronacrisis doorkomen? En wat kun je beter wel en niet doen? Esther Vaders van het ICMW schreef er een blog over. In de blog geeft ze vier tips die we hier alvast kort belichten:

  1. Zorg dat je niet de hele tijd bezig bent met het nieuws rond het coronavirus. Zet die  pushberichten op je smartphone uit en probeer er niet de hele tijd over te praten.

  2. Komt het wel ter sprake, neem er dan ook de tijd voor, zodat je het onderwerp niet vermijdt. Betrek je kinderen erbij en probeer duidelijk uit te leggen wat er aan de hand is.

  3. Sta stil bij de goede dingen die gebeuren door de situatie. Dat je meer tijd voor elkaar hebt bijvoorbeeld, of dat er meer aandacht is voor de natuur. Wees samen dankbaar te voor wat je wél allemaal hebt.

  4. Gebruik gezonde manieren om de stress te verlagen, zoals wandelen (met 1.50 meter afstand), grapjes maken, yoga, muziek luisteren of dansen.

De uitgebreide tips lees je op de website van het ICMW.

Zit je er echt even doorheen? Praat erover.

Bij MIND korrelatie kun je elke werkdag terecht voor hulp en advies, via telefoon (0900-1450), chat, WhatsApp en mail. Voor vragen naar aanleiding van de coronacrisis kun je MIND Korrelatie doordeweeks ook ’s avonds bellen.

Meer weten? https://mindkorrelatie.nl/

Er zijn nog meer plekken waar jouw kind hulp kan krijgen. Kijk hier voor een overzicht.

Zorg en medicijngebruik

Al die nieuwe (gedrags)regels in verband met de coronasituatie, vragen aanpassingen. We kunnen het ons goed voorstellen dat dit niet even makkelijk is als ouder met een kind met autisme. En dan het volhouden van alle maatregelen, echt pittig.

Misschien loopt de spanning wel zo hoog op, dat de behandelaar van je kind een medicijn heeft voorgeschreven of heeft voorgesteld om een extra of ander medicijn te gaan gebruiken. Op deze site vind je een korte en betrouwbare uitleg van diverse medicijnen, speciaal geschreven voor kinderen tussen de 12 en 18 jaar. Hier kom je te weten wat de belangrijkste dingen over het medicijn zijn.

Heb jij de andere artikelen uit de coronareeks al gelezen?

Wil je jouw verhalen delen?

Wil je, als ouder, jouw zorgen en verhaal delen met andere ouders en tips van anderen krijgen? Meld je aan bij Ouderpeilpunt ouderportaal. Als ouder sta je er niet alleen voor. Er zijn veel ouders die dezelfde uitdagingen tegen komen. Via het Ouderpeilpunt ouderportaal deel je jouw ervaringen met andere ouders. Het ouderportaal is de plek waar ouders elkaar vinden voor steun en advies. In een afgeschermde en veilige omgeving vind je een luisterend oor van lotgenoten.

Naar het Ouderportaal

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down