Zo ging ónze zoektocht naar hulp voor ons kind met ADHD
18 augustus 2021 
in Hulp
10 min. leestijd

Zo ging ónze zoektocht naar hulp voor ons kind met ADHD

Alhoewel de 10-jarige dochter van Brenda nu al flink aan het puberen is, is het nog maar een peulenschil in vergelijking met het gedrag dat ze als 4-jarige vertoonde. Toen wist Brenda nog niet dat haar dochter ADHD had, maar na een uitdagende zoektocht naar hulp vielen alle puzzelstukjes op hun plek.

Plagen op de peuterspeelzaal

De eerste jaren van haar leven was Ivy een makkelijk kind, vertelt Brenda. Ze was niet meer samen met de vader van Ivy. Maar als alleenstaande moeder kon ze de zorg voor haar dochter prima aan. Ivy ging met plezier een aantal dagen per week naar de peuterspeelzaal. De laatste maanden voordat ze naar de basisschool ging, begon ze andere kindjes te plagen. Tot grote ergernis van Brenda. “Ik wilde absoluut niet dat mijn dochter zou gaan pesten. Ik weet zelf uit ervaring hoe naar dat is. Ik heb de juf meteen gevraagd om het plaaggedrag van mijn dochter in de gaten te houden.”

Schuldgevoel: deed ik als ouder iets verkeerd?

In eerste instantie leek het plagen kinderlijke onschuld, maar al snel verergerde het. Als andere kindjes bijvoorbeeld ergens heen wilden en langs Ivy wilden lopen, hield Ivy ze tegen. “De juf bood mij thuisbegeleiding aan om te kijken hoe de situatie thuis is. Maar naar mijn idee was de school niet te vergelijken met thuis. Wij zijn thuis maar met z’n tweetjes en op school zijn er veel meer kindjes. Naar mij luisterde ze gewoon goed.” Het aanbod van de juf maakte Brenda ook onzeker. “Ik had altijd al een schuldgevoel omdat ze geen broertjes of zusjes heeft, maar nu kreeg ik ook nog het idee dat ze bij de peuterspeelzaal dachten dat ik iets verkeerd deed.” 

Verstoppen op school

Met vierjarige leeftijd ging Ivy naar de basisschool. Ivy was toen nog niet helemaal zindelijk. “Ik heb abrupt de luier van d’r kont getrokken met het idee: ‘jij gaat naar de wc als je moet plassen’. Met de juf sprak ik af dat als mijn dochter een ongelukje had, ze mij moest bellen.” De telefoon stond vervolgens drie weken lang roodgloeiend. “Bijna iedere dag ging ik naar school om Ivy te verschonen. Het kon omdat ik huismoeder was.” 

Dagelijks na schooltijd bij de juf

Vanaf het moment dat Ivy zindelijk was, begonnen de problemen pas echt. “Iedere keer als Ivy naar de wc was geweest, kwam ze niet meer terug de klas in. Ze zwierf over de gang en ging zich verstoppen. Ellende.” Het gevolg: moeder zat dagelijks na schooltijd bij de juf om over de problemen te praten, zoekend naar een oplossing. ,,Mijn dochter wilde op een gegeven moment niet meer naar school omdat mama er iedere keer door de juf werd bijgehaald. Ze kreeg problemen met de juf.” Aan de maatschappelijk werker op school had Brenda naar eigen zeggen niets. “Die ging bijna met pensioen en leek het allemaal niet meer zoveel te interesseren.” 

Mijn dochter was tegendraads en luisterde slecht

Met 32 kinderen in de klas waarover ze zich moest ontfermen, begreep Brenda de frustraties van de juf wat betreft Ivy. Maar zelf vond Brenda het ook steeds vervelender worden. “Ik kon er niks mee omdat ze het op school deed en thuis niet.” In groep twee ging het aanvankelijk goed. Door de nieuwe juf ging Ivy weer met plezier naar school. Maar al snel ging het ook daar mis. Ivy vertoonde weer exact hetzelfde gedrag als in groep 1. “Er moest iets gebeuren. Op school liep het uit de hand en inmiddels was het ook thuis niet meer gezellig. Ivy was continu tegendraads, luisterde slecht naar mij. Ik wilde uit die negatieve spiraal.”

Hulp van huisarts

Brenda klopte bij de huisarts aan en eindelijk voelde ze zich gehoord. “De dokter begreep me volkomen. Ik kreeg drie opties aangeboden voor hulp: kinder- en jeugdpsychiatrie Karakter, het Twents Psychiatrisch Ziekenhuis of Mediant, het centrum voor ontwikkelingsstoornissen. Omdat ik van andere ouders positieve verhalen hoorde over Mediant, het dichtbij was, én mijn dochter dan vanuit huis behandeld kon worden, koos ik daarvoor.” 

Diagnose ADHD

De dokter maakte er een spoedaanvraag van en binnen twee weken hadden moeder en de inmiddels vijfjarige Ivy de eerste afspraak bij Mediant. Een kinderpsycholoog deed verschillende testjes. De diagnose ADHD werd gesteld en er werd gestart met speltherapie. Dit is een behandelvorm waarin de hulpverlener systematisch en doelgericht het spel van kinderen beïnvloedt, zodat problemen die de ontwikkeling belemmeren, weggenomen of verminderd kunnen worden. 


Om de rust in huis weer terug te brengen, kreeg Brenda ouderbegeleiding en werd met Triple P een positieve opvoedstijl aangeleerd. Een methode die ervoor zorgt dat gedragsproblemen bij kinderen verminderen. “Die handvatten waren heel fijn. Drie jaar lang hebben we de begeleiding gehad en omdat ik inmiddels wist hoe ik met haar om moest gaan, is deze gestopt.” 

Overstap naar speciaal onderwijs

In groep drie maakte Ivy op aanraden van Mediant de overstap naar het speciaal onderwijs. De verhalen die Brenda nu van leerkrachten hoorde, waren vanaf dat moment totaal anders dan op het reguliere onderwijs. Zó anders, dat Brenda bijna niet geloofde dat het over haar dochter ging. “Leerkrachten merkten niet dat er iets met mijn kind aan de hand is. Ze omschreven haar als een vrolijke, lieve meid. Was dat echt míjn kind? Mijn hart maakte een sprongetje toen ze dat tegen me zeiden!” 

Gouden tip - bij de huisarts voelde ik me echt gehoord

Als tip voor andere ouders in hun zoektocht naar hulp, raadt Brenda aan om als eerste aan de bel te trekken bij de huisarts. “Bij de maatschappelijk werker van school was het maar gesprek op gesprek zonder dat er ook maar iets gebeurde. De huisarts was de eerste bij wie ik me echt gehoord voelde.” 

Brenda nam deze stappen

  • In gesprek met de maatschappelijk werker op school 
  • Een afspraak bij de huisarts 
  • Doorverwezen naar Mediant, een organisatie voor geestelijke gezondheidszorg
  • Hier werd diagnose ADHD gesteld 
  • Speltherapie voor Ivy
  • Ouderbegeleiding voor Brenda
  • Speciaal onderwijs 


Wil je meer informatie tijdens je zoektocht? 

In onze kennisbank staan honderden blogs met tips en adviezen. Heb je deze blogs al gelezen? 

Wil je verder praten over ADHD?

Wil je jouw zorgen en je verhaal over jouw kind met ADHD delen met andere ouders en tips van anderen krijgen? Meld je dan aan bij ons Ouderportaal. Het Ouderportaal is de plek waar ouders elkaar vinden voor steun en advies. In een afgeschermde en veilige omgeving vind je een luisterend oor van lotgenoten.

Over de schrijver
Marloes Nuijten is sinds 2011 journalist. Ze is moeder van twee kinderen en krijgt daarnaast veel energie van schrijven en haar eigen onderneming Mijn Deelboek. Voor Ouderpeilpunt interviewt ze graag ouders over hun ervaringen. Uitgangspunt van haar artikelen: jou als ouder kracht geven, in laten zien dat je er niet alleen voor staat én je verder op weg helpen.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down