'Ouderpeil.nl start een vereniging’

Eén centrale plek waar ouders terecht kunnen tijdens hun zoektocht naar de juiste hulp voor hun kind. Die was er nog niet volgens Ingrid Schaap. Zo ontstond Ouderpeilpunt, een online platform voor ouders met een kind met een gedragsprobleem of stoornis. Dit platform start in 2022, mede dankzij een startkapitaal van het Gereformeerd Burgerweeshuis, een onafhankelijke vereniging.

Ingrid is één van de initiatiefnemers achter Ouderpeilpunt. Zij heeft het tot haar persoonlijke missie gemaakt om Ouderpeilpunt uit te laten groeien tot een enorme community waar ouders elkaar kunnen helpen. “Ik geloof er heilig in dat het delen van je eigen ervaring als ouder andere ouders verder helpt."

Begin van de zoektocht

Het moment dat een ouder beseft of hoort dat zijn kind ‘anders’ is, is slikken. Vanaf dat moment gaan ouders vaak door een rollercoaster van emoties. Ongeloof, angst, soms ook schaamte. Niet wetende waar en wie hen en hun kind kan helpen. Ze kloppen aan waar zij denken dat ze aan ‘moeten’ kloppen. De huisarts, het consultatiebureau of bijvoorbeeld een maatschappelijk werker. 


Wat men vaak niet weet, is dat het zoveel uitmaakt waar ouders hun zoektocht beginnen, vertelt Ingrid. “Het bepaalt uiteindelijk wat de uitkomst is. Het kan volgens ouders betekenen dat een kind hulp krijgt van verschillende instanties óf dat hun kind uiteindelijk uit huis wordt geplaatst.” 


Ervaringsdeskundigen

Maar ja, wie vertelt een ouder wat het beste startpunt is voor hulp? Vaak is het iets wat iemand zelf uitzoekt. En dat terwijl er ontzettend veel ervaringsdeskundigen zijn. Ouders die het allemaal al een keertje hebben meegemaakt. Die net als de zoekende ouder ook ooit ‘ergens’ zijn begonnen. Die het, terugkijkend en met de kennis van nu, anders hadden gedaan. Voor henzelf is dat niet meer mogelijk, maar ze helpen wel graag andere ouders. Mét gewenst resultaat.

Dat is de reden waarom Ingrid gelooft in Ouderpeilpunt. “Ik vergelijk de weg die ouders bewandelen in hun zoektocht naar de juiste zorg of onderwijs weleens met Ikea”, vertelt Ingrid. “Je kunt de lange route nemen en gaat heel Ikea door óf je neemt de snelle route waarbij je via de lampenafdeling zo direct doorloopt naar de stellingkasten. Ons idee is dat Ouderpeilpunt je de weg kan wijzen naar die snelle route.”


Wegwijzer, sneller naar de juiste hulp

Om dat in praktijk te brengen en de route naar de juiste hulp zo kort mogelijk te maken, heeft Ouderpeilpunt een ‘wegwijzer’ in het leven geroepen. Met deze strategie wil het platform ouders beter helpen door informatie, verhalen, tips en inzichten te delen die aansluiten bij waar ouders tegenaan lopen. 

Deze wegwijzer is ontstaan uit meer dan 250 interviews met ouders en bijeenkomsten waar ouders zelf mee dachten over de fases. De wegwijzer bestaat uit zeven fases:

  1. Ontdekken
  2. Erkennen 
  3. Hulp zoeken 
  4. Wachten op 
  5. Hulp krijgen 
  6. Nieuwe situaties 
  7. Wat kan ik doen als

De drijfveer om ouders te helpen via een wegwijzer komt deels vanuit een persoonlijke ervaring van Ingrid. “Mijn neefje heeft autisme, zijn broertje niet. Vanaf de zijlijn volg ik hoe mijn broer en mijn schoonzus hiermee omgaan. Ze zijn heel proactief, maar lopen ook tegen situaties aan: je weg vinden in het speciaal onderwijs, omgaan met wachtlijsten. Mijn schoonzus is een voorbeeld van een ouder die andere ouders helpt met haar ervaringen en tips.”



De wachtstand: een belangrijke fase

Fase vier wordt ook wel de ‘wachtstand’ genoemd. Vaak staan ouders in die fase op de wachtlijst of zijn er andere vertragende factoren waardoor zij het gevoel kunnen hebben dat er een tijd niks gebeurt. Of dat ze er alleen voor staan. “Het is het moment dat je als ouder zelf niet de controle hebt, dat je letterlijk overgeleverd bent aan een instantie, school of gemeente totdat zij je verder kunnen helpen.”

Een fase die onvermijdelijk is, maar die veel beter benut zou kunnen worden door hulpverleners, als het aan Ingrid ligt. “Een ouder moet de eindverantwoordelijke zijn en professionals kunnen daarbij helpen. Met Ouderpeilpunt ondersteunen we ouders in deze fase.” Ook binnen de organisaties kan nog genoeg veranderen, vindt Ingrid. 

Maar ze erkent ook dat dit niet zo eenvoudig is. “Het zou goed zijn om tijdens die wachtfase contact te houden met de ouders. Daar kan onze community ook uitkomst bieden. Er is vanuit ouders een grote behoefte aan contact en emotionele ondersteuning, maar organisaties worstelen ermee. Ze weten nog niet hoe ze dit moeten vormgeven.” Werkdruk en financiën spelen natuurlijk ook mee.

Ouders helpen ouders

Op de website van Ouderpeilpunt worden verhalen en informatie gedeeld via blogs en e-books. Ruim 4500 ouders staan op de mailinglijst. Aan de ‘achterkant’ bevindt zich een community waar op dit moment zo’n 950 ouders actief zijn.  In deze community, ‘het Ouderportaal’, ondersteunen ouders elkaar in de zoektocht naar hulp. “Ouders zijn zo gedreven om hun kind én elkaar te helpen. Daar krijg ik gewoon kippenvel van. Je ziet dat ouders groeien. Ik gun dit alle ouders!” 

Behalve elkaar voorzien van tips, ziet Ingrid het ook voor zich dat Ouderpeilpunt een stapje verder gaat. “Van mijn schoonzus leer ik bijvoorbeeld dat je als ouder van een kind met ander gedrag niet zomaar een avondje weg kan. Je zet geen standaard oppas neer. Hoe mooi zou het zijn als ouders onderling op elkaars kind kunnen passen, zodat je wél een avondje op pad kan?” 

Dat is nu nog toekomstmuziek. Eerst ligt de focus op de start van de onafhankelijke vereniging en de groei van het Ouderportaal, de community voor ouders. “Ik ben supertrots dat we in 2022 starten met de vereniging. En heel blij dat we dit kunnen doen door een startkapitaal van het Gereformeerd Burgerweeshuis. Ook iHUB gelooft in de vereniging en wordt ons eerste betalende organisatielid. Want dat is het mooie, zowel ouders als organisaties, samenwerkingsverbanden en gemeenten kunnen lid worden.” 

Ouders als onderdeel van de oplossing

Want om een écht onafhankelijk platform te worden, is een solide financiële basis een must. Ingrid: “We zijn nu zover gekomen, omdat iHUB al jaren investeert in de zelfredzaamheid van ouders en ons nu ook samen met het Gereformeerd Burgerweeshuis opnieuw steunt. We gaan ervanuit dat meer partijen inspraak van ouders goed willen borgen en ouders de juiste informatie gunnen om ze verder te helpen. Daarom ligt de focus op het werven van leden, zowel ouders als organisaties. Omdat we geloven dat we het meeste bereiken door samen te werken binnen één vereniging. Hoe tof is het als we straks 40.000 leden hebben, een heel mooi streven, waar ouders en organisaties samen onderdeel zijn van de oplossing?"

Steun de start van de vereniging

Ouders van een kind met een gedragsprobleem of -stoornis vinden graag hun eigen weg om daarmee om te gaan. Dat is waar we bij Ouderpeilpunt in geloven. Daarom starten wij een vereniging waar ouders centraal staan. Zo kunnen ze zelf de volgende stap zetten in wat het beste is voor hun kind en gezin. 

Geloof jij net als wij in dit initiatief? 

Steun ons dan, word lid als ouder en doneer 15 euro op onze crowdfundpagina. 

Ja, ik word lid als ouder

Over de schrijver
Marloes Nuijten is sinds 2011 journalist. Ze is moeder van twee kinderen en krijgt daarnaast veel energie van schrijven en haar eigen onderneming Mijn Deelboek. Voor Ouderpeilpunt interviewt ze graag ouders over hun ervaringen. Uitgangspunt van haar artikelen: jou als ouder kracht geven, in laten zien dat je er niet alleen voor staat én je verder op weg helpen.
Reactie plaatsen