Op het moment dat je kind het niet volhoudt op regulier onderwijs, kom je al snel uit bij het speciaal onderwijs. Maar welk voortgezet speciaal onderwijs is geschikt voor jouw kind? Carlo: ‘Ik dacht dat mijn zoon zijn schoolcarrière nooit zou afmaken.’
‘Mijn zoon was anders dan de rest. Hij hield het vol op de basisschool, maar het ging niet per se goed. Het koste de docent veel energie om hem les te geven. En dan was de klas nog relatief klein: slechts 14 kinderen.’
‘Aanvankelijk dachten ze dat hij ADHD had, maar na een observatie van de psychiater kwam de diagnose McDD. Dat is een vorm van autisme waarbij kinderen hun emoties niet goed kunnen beheersen en kinderen sociaal onhandig zijn.’
School is handelingsverlegen
Carlo: ‘We speelden vanaf het begin open kaart met de basisschool en vertelden over de diagnose. Maar vanaf dat moment ging het bergafwaarts. De school verklaarde zich handelingsverlegen. Ouders van klasgenoten mengden zich in het gesprek. Ze vonden dat hun kinderen minder aandacht kregen, omdat mijn zoon zoveel aandacht nodig had.’
‘Uiteindelijk zei de directrice dat ze niet nog een docent met een burn-out van straat wilde vegen. En zo werd mijn zoon naar huis gestuurd. Hij zat in groep 8. Dat jaar heeft hij niet kunnen afmaken. We hebben het ons destijds niet zo gerealiseerd, maar achteraf heeft dit incident zijn zelfvertrouwen een behoorlijke deuk gegeven.’
Zoeken naar voortgezet speciaal onderwijs
‘Hierna zijn we gaan zoeken naar voortgezet speciaal onderwijs voor kinderen met een havo/vwo-advies. Maar dat aanbod is beperkt in de regio Rotterdam. We konden bij drie scholen terecht. Mijn zoon koos voor het Passer College, een school die gespecialiseerd is in kinderen met autisme.’
‘In de klas zaten 10 tot 12 kinderen met een autistische aandoening. De leerkracht pretendeerde dat ze 25 jaar ervaring had met lesgeven aan kinderen met autisme. Maar meer dan één kind met McDD in de klas, daar was de school niet op ingesteld.’
Mijn zoon wilde niet meer naar school
‘Mijn zoon vertelde dat hij hardhandig werd aangepakt en wilde niet meer naar school. Hij bleef vijf maanden thuis. Na de zomervakantie ging hij naar het Schreuder College.
De leerkrachten daar waren heel begaan en stopten hun ziel en zaligheid in het lesgeven. Maar ook hier ging het niet goed. Mijn zoon is gevoelig voor groepsdruk en laat zich makkelijk verleiden.’
Overleven op speciaal onderwijs
‘Na een jaar op het Schreuder College was hij brutaler en veel grover gebekt. In zijn klas zaten niet alleen kinderen met autisme, maar ook kinderen met gedragsproblemen. Mijn zoon zei later tegen me dat hij moest overleven. Hij kreeg gedurende het jaar steeds minder steun van docenten. En hij kreeg vaker de schuld. Toen ook zijn leerprestaties achteruit gingen, trok ik de stekker eruit. Mijn zoon zat weer thuis. Op dat moment dacht ik dat hij zijn schoolcarrière nooit zou afmaken.’
We hebben speciaal onderwijs te veel opgehemeld
‘De belangrijkste conclusie die ik hieruit trek is dat wij speciaal onderwijs te veel hebben opgehemeld. We waren als ouders naïef. We dachten dat het speciaal onderwijs hét redmiddel zou zijn, maar kinderen zitten met een reden, aandoening of bepaald gedrag op speciaal onderwijs. Na weer een lange periode thuis vonden we een school in Breda. Het is een democratische school. Ze bieden kinderen een inspirerende omgeving. Kinderen leren hier omdat ze zelf willen, niet omdat het moet.’
Volgend jaar gaat hij examen doen
‘Mijn zoon mocht een week meedraaien. Aan het einde van zijn proeftijd stemden de leerlingen of hij mocht blijven. Het lukte, hij mocht blijven. Tot nu toe is hij op sociaal gebied enorm vooruit gegaan. Hij is zelfstandiger geworden. Hij stapt bijvoorbeeld zelf op de trein om naar school te gaan. En hij heeft het naar zijn zin. Volgend jaar gaat hij examen doen.’
Speciaal onderwijs niet toereikend
‘Achteraf vind ik de hele zoektocht naar passend onderwijs frustrerend. Nederland is een land waar zo veel mogelijk is. Je kind heeft een leerplicht, maar er is geen toereikend aanbod qua onderwijs. Speciaal onderwijs is het enige alternatief. Op deze manier is het speciaal onderwijs niet toereikend voor iedereen. En dat leidt tot veel thuiszitters en voortijdige schoolverlaters.’
Heb jij ook een vraag of heb je een tip voor ouders met een kind op het speciaal onderwijs? Ga naar ons ouderportaal.
Gerelateerde informatie
In de kennisbank van Ouderpeilpunt vind je honderden blogs met handige tips en adviezen. Heb je deze blogs al gelezen:
- Op speciaal onderwijs kwam mijn dochter tot rust
- Heeft jouw kind moeite om zich te concentreren op school?
- Van de basisschool naar het speciaal onderwijs: tien tips van Diana
Wil je jouw verhalen delen?
Wil je, als ouder, jouw zorgen en verhaal delen met andere ouders en tips van anderen krijgen? Meld je aan bij Ouderpeilpunt ouderportaal. Als ouder sta je er niet alleen voor. Er zijn veel ouders die dezelfde uitdagingen tegen komen. Via het Ouderpeilpunt ouderportaal deel je jouw ervaringen met andere ouders. Het ouderportaal is de plek waar ouders elkaar vinden voor steun en advies. In een afgeschermde en veilige omgeving vind je een luisterend oor van lotgenoten.