Hoe ga je met school in gesprek over je kind? (7 tips!)

Als je als ouder van een kind met een stoornis op school komt voor een gesprek, krijg je vaak veel voor je kiezen. Je krijgt te horen dat je kind anders is of dat het ander gedrag vertoont dan op school gewenst is. Hoe reageer jij hierop? Hoe kom je op voor je kind, zonder meteen de school of leerkracht af te vallen? En hoe laat je je niet meer met een kluitje in het riet sturen? Ava blikt terug op de schooltijd van haar zoons en de gesprekken die zij met leerkrachten en docenten voerde.

Ava is moeder van drie zoons, waarvan twee met klassiek autisme. Beiden gingen naar regulier onderwijs. De oudste is een rustige jongen, maar de schooldagen duurden voor hem te lang. Op school was er eigenlijk niet veel aan de hand, maar thuis was hij vaak overstuur en depressief. “Daar spatte hij uit elkaar”, vertelt ze.

Er werd nooit geluisterd

“Hij zou veel baat hebben gehad bij halve dagen naar school of eerder naar huis”, gaat ze verder. Ze kaartte het onderwerp altijd aan in gesprekken met school, maar daar werd niets mee gedaan. “Het kon niet”, zeiden ze. “Past niet in het rooster. Er werd nooit naar me geluisterd.”

Laat het er niet bij zitten

Haar jongste zoon heeft een hoge intelligentie, maar was angstig op de basisschool. Soms zat die emotie hem in de weg en werd hij agressief. In de gesprekken op school werd daar niet serieus mee omgegaan. “We werden doorverwezen naar de huisarts”, weet Ava nog. “Maar die vond het niet zo ernstig. ‘Hij groeit toch goed?’, was de reactie. Heel vreemd, besef ik me nu. En toch heb ik het er toen bij laten zitten.” Gelukkig overwon haar zoon op de middelbare school zijn angsten door Manga-boeken te lezen.

Kennis is kracht

Nu, achteraf, vertelt Ava dat ze nooit heeft begrepen waarom er zo star met regels werd omgegaan. En ook dat scholen eigenlijk niet de moeite namen om écht naar je te luisteren. “Ik had in die tijd geen informatie over wat wel kon en mocht, en wat niet. Ik heb ook nooit hulp gehad op dat gebied, ook niet van instanties. Ik wist gewoon niet wat mijn mogelijkheden waren.”

Hulp van instanties

Haar man was weinig thuis. Hij bracht het geld binnen en werkte in het buitenland. Dat heeft volgens Ava ook wel impact gehad. “Ik heb altijd alles zelf uitgezocht en nooit in de gaten gehad dat ik meer info en hulp had kunnen krijgen. Pas jaren later, op het moment dat de oudste naar het mbo ging, werd hij getest en begreep ik dat er instanties zijn die hulp kunnen bieden.”

Je gespreksdoel bereiken

Alle gesprekken met school hebben Ava of haar zoons nagenoeg niets opgeleverd. “Toch neem ik de scholen niets kwalijk. Ik heb gevochten, maar niet op de goede manier. Met de kennis die ik nu heb, zou ik gesprekken wel anders aangevlogen hebben.” Hoe anders? Daarvoor heeft ze een aantal tips.

7 tips van Ava om in gesprek te gaan met school:

  1. Voordat je in gesprek gaat, onderzoek wat je rechten en plichten zijn.
  2. Bel (hulp)instanties en vraag naar mogelijkheden en middelen voor begeleiding
  3. Twee weten meer dan één, vraag een bekende om mee te gaan naar een gesprek
  4. Stel de school/ leerkracht de vraag: ‘Wat kunnen of moeten jullie mijn kind bieden?’
  5. Val een leerkracht niet aan, maar toon eerst begrip (‘jullie doen heel veel’) en leg daarna uit hoe jij je kind ziet. Leg ook uit wat jouw kind volgens jou nodig heeft.
  6. Blijf op een vriendelijke en positieve manier ‘het lijntje houden’ en aan de bel trekken
  7. Blijf samenwerken, daarmee kom je vaak verder

3 tips voor scholen en leerkrachten

Ava heeft ook 3 tips voor leerkrachten tijdens het oudergesprek:

  1. Voorkom weerstand bij ouders. Als ouders signalen blijven geven, verdient dat aandacht
  2. Besef je dat ouders het (vaak) zwaar hebben
  3. Blijf een lijntje houden met ouders, door ook de (kleine) leuke dingen te benoemen

Verder lezen over het voeren van gesprekken?

In de kennisbank van Ouderpeilpunt vind je honderden blogs met handige tips en adviezen. Heb je deze blogs al gelezen:

  1. Je kind met autisme naar school
  2. Hoe ga je in gesprek over je kind met een hulpverlener? 
  3. In gesprek met school? Met deze 10 tips van Janet sta je sterker

Ervaringen uitwisselen over onderwijs?

Heb je ook een tip om een gesprek met school prettiger te laten verlopen? Deel je tip in het Ouderportaal.

Over de schrijver
Harold Joëls is vader van drie kinderen (2003, 2005 en 2010). Zijn beroep is het schrijven van verhalen. Dat doet hij voor het Ouderpeilpunt en voor zijn bedrijven Storyliner en Watertalent Academy. Met zijn artikelen wil hij ouders een stem geven zodat ze hun ervaringen betekenis kunnen geven. Schrijft hij niet, dan is hij aan het ploggen: een combinatie van hardlopen en zwerfafval rapen.
Reactie plaatsen