Intens genieten van spelen met je kind met ADHD

Ik geloof niet dat mijn zoon mij heel erg mist als hij doordeweeks in de instelling in Amsterdam is. Wel denk ik dat hij zijn vertrouwde omgeving mist; zijn eigen dingetjes, het volledig zichzelf kunnen zijn en het gevoel van veiligheid. 

Ook al hebben we als hij thuis is vaak trammelant en is er veel ruzie, we maken ook lol en genieten intens van mooie momenten. 

Regelmatig spelen we samen een spelletje of een potje voetbal. De momenten dat ik hem zie, wil ik daarom zo lang mogelijk laten duren. De glimp van zijn lieve, ondeugende koppie als ik wegrijd na een bezoek staat voor altijd op mijn netvlies. 

Maar ik weet dat ik hem moet laten gaan. Iedere keer opnieuw. Mijn kleine kerel is op zichzelf aangewezen in de grote boze buitenwereld.   

We hebben met de psycholoog nieuwe afspraken gemaakt over de weekenden. Max kan niet elk weekend van vrijdag tot zondag thuis zijn. Zijn gedrag en mijn karakter botsen zo vaak, dat drie dagen aaneengesloten thuis zijn de sfeer gespannen maakt.

Omdat de korte bezoekjes vaak goed gaan, stelt de psycholoog voor om de weekenden in te korten en van daaruit stap voor stap de bezoeken te verlengen. Max komt het ene weekend twee dagen en het andere weekend haal ik hem alleen de zaterdagmiddag. 

Het is dan alleen niet de bedoeling dat ik hem mee naar huis neem, maar een leuk uitstapje maak.

Samen spelen met je kind

Het nieuwe plan houdt ook in dat ik op de donderdag voorafgaand aan het korte weekend van kwart voor zeven tot half acht Max voor het slapen gaan op zijn slaapkamer mag komen voorlezen. 

En ik heb geluk, vandaag is het donderdag. Max is nog aan het eten in de eetzaal met de andere kinderen als ik binnenkom. Ik wacht een paar minuten in de woonkamer, dan blijf ik uit het zicht en leid ik de kinderen niet af. 

Steffie, een van de groepsbegeleiders, neemt Max en mij na het eten mee naar boven. Max kiest ervoor eerst een spelletje te spelen en daarna om nog heel even voorgelezen te worden. 

Genieten van een spelletje ‘Wie ben ik?’ 

We doen het eerste half uur samen 'Wie ben ik?'. We zitten tegenover elkaar op het koude donkerbruine marmoleum. De deur gaat weer open en Steffie brengt me een kop hete thee. Deze momenten met Max zijn zo verschrikkelijk fijn. Ik koester ze diep. 

Het heeft ook zeker te maken met het korte tijdsbestek waarin we elkaar zien. Het kan bijna niet fout gaan in zo'n korte tijd, omdat de spanningsboog voor Max dan niet zo lang hoeft te zijn. Daardoor genieten we meer van elkaar en het spelletje.

Voorlezen voor je kind

Na een half uur meldt Steffie ons dat de tijd bijna om is. We stoppen het spel terug in de doos en ik stel voor om Max in bed nog een klein stukje voor te lezen. Hij vindt het goed. Ik kruip naast hem in bed en lees voor uit Watergruwel. 

Hij geniet en luistert aandachtig. Mijn lieve Max is echt om te zoenen. Hij zit zo goed in zijn vel vanavond, waardoor de tijd samen vliegt. 

Samen spelen geeft rust 

Ik moet alweer weg. Kwart over zeven is kwart over zeven en geen minuut later. Ik dek hem toe en trek de deur zachtjes achter me dicht. Ik doe het geluidloos, want in het gebouw klinkt alles dubbel zo hard. Ik laat Max moederziel alleen, letterlijk. Hij en ik hebben afgelopen uur weer een mooie herinnering gemaakt. Hij beseft het zelf niet, maar hij is dapper.

Sterk blijven

Op de parkeerplaats loop ik richting mijn auto. Als ik in de auto zit en wegrijd, zie ik Max in zijn pyjama voor het slaapkamerraam staan. Hij is stiekem op de vensterbank geklommen en zwaait me enthousiast uit. 

Ik knipper met de autolichten en rijd zo langzaam mogelijk over de parkeerplaats om hem nog zo lang mogelijk te kunnen zien. Het is met geen pen te beschrijven om hem daar zo eenzaam te zien staan. 

Pas als ik uit het zicht ben laat ik mijn tranen de vrije loop. Ik hoop dat Max sterker is dan ik. 

Dit wil ik delen met jou

Een kind wil aandacht. En - als het goed is - wil iedere vader en moeder het liefst zoveel en zo lang mogelijk met zijn of haar kind leuke dingen doen. Al helemaal als je je kind weinig ziet. 

Bij Max en mij leidde zijn weekendverlof juist tot stressvolle situaties tussen ons. Kinderen met ADHD kunnen vaak niet zo lang hun aandacht ergens bij houden, wat kan leiden tot frustrerende situaties. 

Daardoor ontstaat dan weer sneller wrijving tussen ouders en kind, met alle gevolgen van dien. Door onze momenten samen korter te maken, keerde de rust tussen mij en Max meer terug. We leerden dat we in minder tijd ook leuke dingen konden doen.

Waarom is spelen met je kind belangrijk?

Met je kind iets leuks doen is belangrijk voor een sterke band tussen jou en je kind met ADHD. Het geeft plezier en vertrouwen. Een van de manieren om dat te doen is om een bordspelletje te spelen. 

Het raden en vragen stellen van het spel ‘Wie ben ik?’ zorgde voor leuke momenten. Ik leerde er mijn zoon beter door kennen. Ik kon hem bijvoorbeeld ook helpen om goede vragen te stellen en over dingen na te denken. We hebben erg gelachen. 

Waarom is voorlezen voor je kind belangrijk?

Het voorlezen maakte Max rustig. Door een klein verhaaltje voor te lezen, nam ik hem even mee in een andere wereld. Hij luisterde met aandacht. Dankzij het voorlezen kon ik het soms ook even hebben over een moeilijk woord. 

Dan vroeg ik hem wat hij dacht dat het betekende. En dan hadden we weer een leuk kort gesprekje over iets. Ook dit versterkte onze band. 

Drie tips om van voorlezen een genietmoment te maken:

1. Houd het kort en simpel

Een kind met ADHD kan dingen moeilijk uit elkaar houden en onthouden. Maak daarom het voorlezen niet te moeilijk of te lang. Ik koos er zelf voor om een kort stukje of verhaaltje voor te lezen. Ik zag Max genieten en dat is het teken dat je het goed doet. Merk je dat je kind de aandacht er niet meer bij heeft of onrustig wordt? Blaas het verhaaltje uit. De volgende keer ga je weer verder.

2. Speel en verbaas met je stem

Voorlezen is het leukst als je het langzaam doet en met een rustige stem. Speel met je tempo en je toonhoogte. De ene keer zegt een vos iets, de andere keer een aap. Dit kan bijvoorbeeld een geniepige stem zijn en een grappige stem. Wedden dat je kind moet lachen als je een beetje gek durft te zijn? 

3. Lok vragen of gesprekjes uit

Het allerleukste van voorlezen is dat je kind allerlei eigen ideeën en gedachten krijgt over het verhaal. Probeer hem of haar uit te dagen om te reageren. Stel af en toe een vraag: wat vind jij? Wat denk jij? Dit is genieten voor twee, elke keer weer.

Herken jij jezelf of je kind in bovenstaand verhaal? 

Wil je jouw ervaring delen met andere ouders of wil je zelf tips krijgen? Meld je aan bij ons Ouderportaal. Het Ouderportaal is de plek waar ouders met een kind met gedragsproblemen of stoornis elkaar vinden voor steun en advies. Misschien zie ik je daar? 


Over de schrijver
Janet is moeder van Amy (1998) en Max (2000). Zij loopt met haar zoon al heel vroeg tegen allerlei problemen aan. Hij valt op, omdat hij duidelijk anders is dan andere kinderen. Janet schreef haar ervaringen op in een dagboek. Een hartenkreet over hoop, onvoorwaardelijke liefde en het leerproces van een moeder met een kind met een stoornis. In de verhalenserie deelt ze haar inzichten, levenslessen, oplossingen én blikt ze terug op wat ze schreef. En ze stelt nieuwe vragen. Want ouders blijven altijd op zoek naar antwoorden.
Reactie plaatsen