Kind met ADHD en vakantie: hoe vul je de vakantie in?
13 december 2020 
4 min. leestijd

Kind met ADHD en vakantie: hoe vul je de vakantie in?

De grote vakantie staat voor de deur. Heerlijk voor je kind! Heerlijk? Is dat zo? Als je kind ADHD heeft, kan de vakantie fijn maar ook stressvol zijn. Alles is ineens anders. Dat betekent extra prikkels om mee om te gaan. Van extra prikkels wordt jouw kind met ADHD druk en gestrest. Hoe ga je met vakanties om als ouder? Welke tips zijn er over vakantie houden met een kind met ADHD?

Wat maakt vakantie een uitdaging als ADHD speelt?

Heeft je kind ADHD dan kan vakantie dus een hele uitdaging zijn. Hoe zit dat met vakantie en ADHD?

Vakantie betekent een verandering van ritme

Veranderingen in ritme en structuur zijn lastig voor kinderen met ADHD. Je kind is gewend aan het ritme van school, het heeft tijd nodig om te wennen aan een ander vakantieritme. Ontbreekt de structuur dan is er zoveel vrijheid voor je kind dat dit de hyperactiviteit en impulsiviteit triggert.

Vakantie betekent overprikkeling en spanning

Ga je op vakantie. Dan begint de vakantie voor je kind al bij het vooruitzicht. Hoe dichterbij de grote dag komt, des te groter is de spanning bij je kind. Dat heeft vaak ook te maken met de plannen. Ga je op reis gaat naar een onbekende omgeving? Dan is de spanning groter dan wanneer je thuis blijft of naar een bekende plek afreist.

De spanning kan ook veroorzaakt worden door de plek waar je verblijft. Is dit een camping, huisje of hotel wat onbekend terrein is voor je kind? Dan kan hij of zij zich niet op het gemak voelen en de bekende omgeving van thuis missen. Daar kan weer druk en onrustig gedrag uit voortkomen.

Vakantie betekent wachten

Kinderen met ADHD vinden wachten vaak moeilijk. Als ze kunnen, zullen ze wachten vermijden. Maar vaak gaat vakantie gepaard met wachten. Wachten tot je op de plaats van bestemming aan komt. Wachten in de file. Wachten in de rij in de speeltuin, het museum of het pretpark, enzovoort.

Als ze het wachten niet kunnen vermijden, gaan ze de tijd doden met andere activiteiten:

  • bewegen (friemelen, tikken)
  • praten
  • rondlopen (rennen)

Zo lang er maar wat gebeurt. Dat leidt vaak tot problemen, want wachten vraagt meestal om ‘rustig wachten’. Dat verwachten andere mensen om je heen vaak van je als kind. Als je dan niet stilt zit of rustig wacht, reageren anderen daar (kritisch of negatief) op. Met als gevolg dat jij als ouders en je kind tegen deze situaties op gaan zien.

Hoe uit overprikkeling door vakantie zich?

Raakt je kind overprikkeld door de vakantie omstandigheden, dan uit zich dat op verschillende manieren. Dit verschilt per kind. Je kind kan bijvoorbeeld woedeaanvallen of driftbuien krijgen. Ook kan je kind snel ongedurig en ongeduldig raken en steeds weer wat anders willen op een dag. Dat uit je kind naar jou toe, maar ook naar speelkameraadjes in de vakantie.

Handige vakantietips voor ouders met een kind met ADHD

We hebben hieronder 7 praktische tips voor de vakantie op een rij gezet.

1. Maak een vakantiekalender

Met een vakantiekalender maak je een planning voor je kind voor de komende vrije weken. Dan heeft je kind overzicht over de hele periode. Dat geeft rust in het hoofd van je kind.

2. Zorg voor een vakantieschema per dag

Net als op school heeft je kind behoefte aan structuur en ritme. Wat gaan we doen vandaag? Wanneer gaan we eten? Hoe laat gaan we dit of dan doen? Zorg dat je ritme in je vakantie haalt door een schema voor elke dag te maken. Dit bespreek je met je kind aan het begin van de dag of de avond ervoor, voor rust in het hoofd.

3. Kies voor actie

Zoek activiteiten voor je kind die energie kosten. Ga fietsen, wandelen, kanoën, enzovoort. Een kind met ADHD heeft veel behoefte aan om de energie in het hoofd en het lichaam om te zetten in actie, in beweging. Daarom is het goed dat op een positieve manier met sport en spel mogelijk te maken.

4. Bouw momenten van ontspanning in

Naast het feit dat je kind z’n energie moet kunnen kwijtraken, is het ook belangrijk rustmomenten te hebben. Te veel prikkels kunnen immers weer leiden tot overprikkeling. Bouw momenten van ontspanning in, zodat je kind alleen of in bekend vertrouwd gezelschap kan bijkomen van alles. Wissel dagen met veel prikkels af met dagen waarbij je kind in z’n eigen bubbel speelt.

5. Onderneem iets met ieder afzonderlijk

Heb je meerdere kinderen, dan kan een gezinsuitje best druk zijn. Je kunt niet iedereen evenveel aandacht geven. Aandacht die elk van je kinderen (hoogstwaarschijnlijk) wel nodig heeft. Denk eens aan een uitstapje met elk van je kinderen afzonderlijk.

6. Maak het wachten aangenaam

Maak de momenten van wachten tijdens de vakantie aangenaam voor je kind met ADHD. Stel een kleine beloning in het vooruitzicht, laat je kind op de tablet kijken,

7. Praat erover zo nodig

Als je kind moeite heeft met de vakantieomstandigheden, wees er dan open over naar anderen. Licht bijvoorbeeld de ouders van speelkameraadjes in over de situatie van je kind. Dat zorgt voor begrip. Leidt dit niet tot begrip, dan maak je misschien andere keuzes.

Gerelateerde informatie

In de kennisbank van Ouderpeilpunt vind je honderden blogs met handige tips en adviezen. Heb je deze blogs al gelezen:

Wil je sparren over ADHD?

Wil je jouw zorgen en verhaal over ADHD delen met andere ouders en tips van anderen krijgen? Meld je aan bij Ouder Peilpunt ouderportaal. Als ouder van een kind met ADHD sta je er niet alleen voor. er zijn veel ouders die dezelfde uitdagingen tegen komen. Via het Ouder Peilpunt ouderportaal kun je je ervaringen delen met andere ouders. Het ouderportaal is de plek waar ouders elkaar vinden voor steun en advies. In een afgeschermde en veilige omgeving vind je een luisterend oor van lotgenoten.

Naar het Ouderportaal

Over de schrijver
Gery Stevens is freelance tekstschrijver, SEO specialist en webdesigner. Ze ondersteunt het team van Ouderpeilpunt met het schrijven van blogs en websitewerkzaamheden. Zo draagt ze bij aan de missie van Ouderpeilpunt om meer ouders te bereiken.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down